Search
Asset 2

افزایش تلفات طوفان و سیل روز یک‌شنبه و تلاش برای یافتن مقصرین حادثه

اپک تایمز فارسی

با گذشت سه روز از حادثه‌ی طوفال و جاری شدن سیل در اثر طغیان رودخانه‌ها در استان‌های تهران، البرز، مازندران و برخی استان‌های کشور، ابعاد خسارات جانی و مالی آن همچنان در حال افزایش است و در این میان مسئولان در پی پیدا کردن مسئولان این حادثه هستند.

آمار دقیقی از جان‌باختگان و مفقودین این حادثه اعلام نشده است، ولی سازمان پزشکی قانونی مرگ ۱۶ تن در استان‌های تهران و البرز را تایید کرده که از این میان هویت سه جسد مشخص نشده است.

شاهدان عینی تلفات جانی این حادثه را بیش از این می‌دانند. به گفته‌ی امدادگران اتومیبل‌های زیادی از گل و لای بیرون کشیده شده که اطلاعی از سرنوشت سرنشینان آن در دست نیست. تیم‌های امداد و نجات همچنان درحال جستجو برای یافتن مفقودین هستند.

بر اساس گزارشات ۳۹ شهرستان و ۵۸ روستا گرفتار طوفان و سیل شدند، ولی بیشترین تلفات در روستاهای سنگان و سیجان گزارش شده است.

از سال گذشته این دومین بار است که سازمان هواشناسی وقوع طوفان شدید و سیل را اعلام نکرده است. طوفان خرداد سال گذشته نیز تلفاتی را در استان تهران به بار آورد.

این در حالی‌‌‏ست که یکی از کارشناسان هواشناسی به خبرگزاری‌ها اعلام کرد که در ساعت ۱۲ همان‌‌‏روز سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای درباره‌ی وزش باد شدید و رگبار و رعد وبرق در تهران هشدار داده بود.

برخی از مسئولان خواستار استعفای رئیس سازمان هواشناسی کشور شدند و برخی ضعف مدیریت بحران در کشور را از عوامل بالا بودن تبعات این حادثه ذکر کرده‌اند.

در این میان مسئولان و کارشناسان دلایل متعددی برای وقوع سیلاب شدید در پی بارندگی و طوفان روز یک‌شنبه ذکر کرده‌اند.

«حسین طلا»، نماینده‌ی مجلس و استاندار سابق تهران که ریاست مجمع نمایندگان استان تهران را نیز بر عهده دارد، وجود یک کارگاه چینی که پیمانکار ساخت آزادراه تهران- شمال است را مقصر بروز سیل و خرابی در منطقه‌ی کن ذکر کرد.

به گفته‌ی وی بارندگی باعث شکسته شدن آب بند کارگاه چینی‌ها شده و باعث ورود حجم زیادی آب با سرعت بالا به رودخانه و جاری شدن سیل شده است.

در میان اجساد پیدا شده در منطقه‌ی کن، دو کارگر چینی نیز دیده می‌شود.

معاون استانداری البرز نیز ساخت و ساز‌های غیرمجاز و غیر استاندارد در حریم رودخانه‌ها و تصرف زمین‌های حاشیه‌ی رودخانه را از عوامل اصلی سیل در جاده‌ی چالوس دانست.

معاون فنی و آب‌خیز داری اداره‌ی کل منابع طبیعی، بروز خشکسالی را از دلایل وقوع سیلاب در استان البرز ذکر کرد.

اپک‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی