Search
Asset 2

اولین مورد ناهنجاری ناشی از ویروس زیکا در کانادا مشاهده شد

(LUIS ROBAYO/AFP/Getty Images)
(LUIS ROBAYO/AFP/Getty Images)

آژانس بهداشت عمومی کانادا اولین مورد از نقص جنین مربوط به ویروس زیکا در این کشور را تائید کرده است.

«ربکا گیلمن»، سخنگوی آژانس بهداشت عمومی کانادا روز جمعه اعلام کرد که جنین دارای «ناهنجاری عصبی مادرزادی شدید» است، ولی به دلیل حفظ حریم خصوصی از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد.

وی گفت: «این دومین مورد انتقال ویروس زیکا از مادر به جنین در کانادا است که منجر به نقایص جدی در هنگام تولد موسوم به میکروسفالی می‌شود. در این نقص مادرزادی نوزاد با سر کوچک و غیر معمولی و مغز توسعه نیافته متولد می‌شود.»

گیلمن گفت: «در اولین مورد که انتقال این ویروس از مادر به جنین تائید شد، هنگام تولد جنین نقصی مشاهده نشد و تا کنون به نظر طبیعی می‌رسد.»

سازمان جهانی بهداشت نیز در گزارش خود که روز پنج شنبه منتشر شد به مشاهده یک مورد ناهنجاری مادرزادی در ارتباط با سرایت ویروس زیکا در کانادا اشاره کرد.

ویروس زیکا از طریق پشه آئدس که در کانادا مشاهده نشده منتقل می‌شود. این پشه اخیراً در بخشی از میامی  فلوریدا پیدا شده، که باعث شد آژانس بهداشت عمومی کانادا به زنان باردار در خصوص سفر به این منطقه هشدار دهد.

بر اساس گزارش روز پنج شنبه، ۲۰۵ مورد سرایت ویروس زیکا ناشی از سفر و ۲ مورد ناشی از انتقال جنسی بوده است.

«جی کیستون»، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه پزشکی تورنتو گفت که از مشاهده موارد بیشتری از ویروس زیکا متعجب نیستم، اما مشکل اصلی بدتر شدن وضعیت کشورهایی مانند برزیل است که پشه ناقل ویروس زیکا در آن‌ها وجود دارد.

وی گفت: «قبل از مشاهده مورد آلودگی به ویروس زیکا و همچنین جنین آلوده به این ویروس در کانادا این موضوع خیلی جدی نبود. امیدواریم با آگاهی بیشتر مردم کانادا نسبت به خطرات این ویروس، موارد آلودگی کمتر و کمتر شود.»

 کیستون گفت که پشه آئدس حشره‌ای است که بیشتر در صبح و اواخر بعدازظهر فعال است و استفاده از مواد دافع پشه و پوشاندن بدن تا حد امکان در مناطقی که ویروس زیکا شیوع دارد، مهم است.

«ایساک بوگوچ»، متخصص بیماری‌‌‏های عفونی دانشگاه شبکه سلامت گفت: «طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به ویروس زیکا هنوز مشخص نشده و پزشکان با دقت در حال بررسی نوزادانی هستند که به این ویروس آلوده شده‌اند.»

وی گفت: «می‌دانیم که میکروسفالی یکی از بیماری‌‌‏هایی است که کودک در حال رشد به آن مبتلا می‌‌‏شود و در برخی موارد می‌‌‏تواند ‌ فاجعه بار بوده و عوارض زیادی از جمله نقص در بینایی و شنوایی داشته باشد.»

دکتر بوگوچ خواستار تدوین دستورالعملی برای پیشگیری از سرایت این ویروس شد و گفت که که نیازی نیست کانادایی‌ها نگران باشند ولی باید محتاط باشند.

وی گفت: «سطح نگرانی در اینجا پایین است، ولی ما حفاظ خود را پایین نمی‌آوریم. احتمال خطر پایین است ولی صفر نیست.»

سازمان جهانی بهداشت عمومی کانادا به ماردان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند، برای سفر به مناطقی که ویروس زیکا شیوع دارد، هشدار داده است. همچنین از مردانی که قصد سفر به این مناطق را دارند خواسته که دستورالعمل‌های جاری بهداشت عمومی کانادا را رعایت نمایند.

این سازمان از زنانی که به این مناطق سفر کرده‌اند خواست حداقل تا دو ماه اقدام به بارداری نکنند.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی