آیین باستانی سده روز جمعه ۱۰ بهمن در شهرهای مختلف ایران از جمله کرمان، یزد و تهران برگزار شد.
این جشن که یکی از کهنترین جشنهای ایرانیان است، در دهمین روز بهمن و ۵۰ روز قبل از عید نوروز برگزار میشود. طبق تقویم ایران باستان فصل زمستان از آبان ماه آغاز میشود و جشن سده در صدمین روز از زمستان با برپایی آتش برگزار میشود.
در این مراسم مردم در نقطهای بیرون از شهر جمع شده و با اهداء هیزم در زمینی آتش برپا میکنند و به شادمانی میپردارند. ایرانیان باستان معتقد بودند که با برپایی آتش در چنین روزی قلب زمین گرم میشود و زمستان جای خود را به بهار میدهد.
همچنین گفته میشود در چنین روزی آتش بهوجود آمد و ایرانیان از زمان باستان به آتش احترام میگذاشتند و معتقد بودند که آتش نمادی از قرار گرفتن روشنایی و نور در مقابل تاریکی و جهل است.
«محمد علی گلاب زاده»، تاریخ نویس معاصر کرمان در مورد جشن سده میگوید: «این جشن به هیچ عنوان به معنای آتش پرستی نیست و تنها به دلیل حرمتی است که برای آتش به عنوان یکی از پایههای ایجاد تمدن بشری قائلند.»
وی همچنین گفت: «هر چند زرتشتیان پایه گذار برگزاری این جشن هستند، اما جشن سده یکی از قدیمیترین جشنهای ایرانی است که همچنان پا برجاست و نشانه تمدن کهن ایران زمین است.»
این مراسم علاوه بر شهرهای مختلف ایران در برخی از کشورها نظیر آمریکا، سوئد و استرالیا برگزار میشود.
اپکتایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر میشود.











