Search
Asset 2

تشدید حملات تروریستی در افغانستان و افزایش نگرانی‌‌‏ها

نیرو‌‏های نظامی افغانستان در قندوز
(SHAH MARAI/AFP/Getty Images)
نیرو‌‏های نظامی افغانستان در قندوز
نیرو‌‏های نظامی افغانستان در قندوز (SHAH MARAI/AFP/Getty Images)

 

طالبان افغانستان تهاجم گسترده‌‌‏ای را از چند جهت در اطراف شهر استراتژیک قندوز افغانستان به‌‌‏راه انداخته‎‌‌‏اند و مقامات این کشور تایید کرده‌‌‏اند که این شهر به دست نیرو های امنیتی افغان افتاده است.

پلیس می‌‌‏گوید که نیروهای دولتی دست‌‌‏کم در سه منطقه از قندوز در حال مبارزه با شورشیان هستند. یک سخنگوی پلیس گفت: «نبرد سنگینی در مناطق خان آباد، چهار دره و امام سحاب، منتهی به ورودی‌‌‏های اصلی شهر در حال انجام است.»

این حملات هماهنگ بامداد روز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش صدای آمریکا، درگیری میان گروه دولت اسلامی و نیروهای افغان از ماه آوریل یعنی زمانی که این گروه تروریستی در ولایت قندوز مستقر شد، شروع شده است.

مقامات افغانستان گفتند، صدها شبه نظامی دولت اسلامی روز یکشنبه پیش‌‌‏از طلوع آفتاب، حمله‌‌‏ای هماهنگ علیه پایگاه‌‌‏های امنیتی مهم در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان به‌‌‏راه انداختند؛ اما نیروهای افغان افراط گرایان را وادار به عقب نشینی کردند.

به گفته مقامات، این نخستین حمله بزرگ از سوی ستیزه‌‌‏جویان دولت اسلامی علیه نیروهای افغان است. گزارش‌‌‏ها حاکی از آن است که این گروه افراطی در حال قوی‌‌‏تر شدن و بسط یافتن در افغانستان است.

بنابر گزارش‌‌‏ها، در این درگیری‌‌‏ها ۸۵ ستیزه‌‌‏جو و سه مامور پلیس افغان کشته شدند. «حاجی غالب مجاهد»، فرماندار ولسوالی آچین اظهار داشته که بسیاری از این شبه‌‌‏نظامیان مسلح، پاکستانی بوده‌‌‏اند.

همچنین روز یکشنبه، یک بمب‌‌‏گذار انتحاری، خود را در یک بازی والیبال در ولایت پکتیکا منفجر کرد که منجر به کشته شدن دست کم نه تن و زخمی شدن حدود ۵۰ تن شد. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انفجار را برعهده نگرفته است.

افزایش فعالیت دولت اسلامی به ویژه در ولایت ننگرهار و همزمان مبارزه طالبان، سبب افزایش فشار بر روی نیروهای امنیتی افغانستان برای کنترل افراط گرایان شده است.

در همین حال این نگرانی وجود دارد که اختلاف رهبری در بین طالبان ممکن است منجر به پیوستن بیشتر آنان به دولت اسلامی شده و به دنبال آن سبب تقویت صفوف داعش در افغانستان شود.

ایالات متحده می‌‌‏گوید نسبت به اقدامات‌‌‏ دولت اسلامی در تلاش برای ایجاد یک دژ محکم در افغانستان نگران است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در هفته گذشته گفت: «هنوز قابل پیش‌‌‏بینی نیست که چه اتفاقی رخ خواهد داد. این خطری است که ایالات متحده آن را جدی می‌‌‏گیرد.»

اپک‌‌‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی