Search
Asset 2

تهدید آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا توسط مقامات چین به مسئله‌‏ای ملی در کانادا تبدیل شد

«آناستازیا لین»، دختر شایسته‌‌‏ی کانادا توسط مقامات حزب کمونیست چین مورد تهدید قرار گرفته است
«آناستازیا لین»، دختر شایسته‌‌‏ی کانادا توسط مقامات حزب کمونیست چین مورد تهدید قرار گرفته است. (Andrew Chin)
«آناستازیا لین»، دختر شایسته‌‌‏ی کانادا توسط مقامات حزب کمونیست چین مورد تهدید قرار گرفته است
«آناستازیا لین»، دختر شایسته‌‌‏ی کانادا توسط مقامات حزب کمونیست چین مورد تهدید قرار گرفته است. (Andrew Chin)

انتخاب «آناستازیا لین»، دختر شایسته‌‏ی کانادا، تبدیل به واقعیتی تلخ برای بسیاری از کانادایی‌‏ها شده است. این رویداد با تهدید نیروهای امنیتی چینی مقیم کانادا بر علیه دوستان و خانواده‌‏ی وی در چین روبرو شد.

وزارت امور خارجه و بازرگانی بین‌‏المللی کانادا(DFAIT)  به علت تهدید خانواده‌‏ی لین توسط نیروهای امنیتی چینی سکوت عادی کشور را شکست و طی بیانیه‌‏ای از این اقدامات اظهار نگرانی کرده است.

آناستازیا، متولد چین و بیش از یک دهه شهروند کانادا است و با وجود تهدید پدرش در چین،  دختر شایسته کانادا در سال ۲۰۱۵ شد. وی کمپینی برای حقوق بشر تشکیل داده و در کانادا برای آزادی عقیده فعالیت می‌کند. احتمالاً نیروهای امنیتی چین با وجود فشار و تهدید خانواده‌‏ی  آناستازیا پیش از انتخاب وی، گمان نمی‌‏کردند که او دختر شایسته کانادا شود.

آناستازیا ۲۵ ساله، بازیگر، مدل و فعال حقوق بشر است. وی در کمپین انتخاب دختر شایسته کانادا درباره‌‏ی داستان زندگی‌‏اش به عموم گفت: «من فکر می‌‏کنم این داستان فقط نوک کوه یخ را نشان می‌‏دهد و تنها بخش بسیار کوچکی از تصویری بزرگ‌‏تر قابل دیدن است. بسیاری از داستان مثل این که هرگز شنیده نشده است، در چین وجود دارد.»

آنچه که برای دختر شایسته‌‏ی کانادا اتفاق افتاده رایج است؛ چراکه این سیاست کلی چین است.

کایون ماسیموف، مسلمان اویغور مقیم کانادا

اپک تایمز تاکنون با افراد بسیاری که اعضای خانوادشان در چین مورد تهدید قرار گرفتند مصاحبه و صحبت کرده است. این افراد خارج از چین، توانسته‌‏اند حزب کمونیست چین را به دلیل زندانی کردن، شکنجه و یا کشتار مردم مورد انتقاد قرار دهد.

الگوی این اتفاقات به این صورت است که کانادایی‌‏های چینی اظهارات عمومی خود را در مورد ضرب و شتم، قتل فراقضایی و یا دیگر موارد نقض حقوق بشر در چین مطرح می‌‏کنند و سپس اعضای خانواده‌‏شان در چین توسط پرسنل امنیتی، پلیس و گاهی اوقات مأمورین اداره ۶۱۰  یا وزارت امنیت چین مورد تهدید قرار می‌‏گیرند.

در بازجویی‌‏های بعدی، این نیروهای امنیتی کنترل و نظارت بیشتری بر اعضای خانواده آن‌‏ها اعمال می‌‏کنند و آن‌‏ها را تهدید می‌‏کنند که یا ارتباطشان را با اعضای خانواده‌‏ی خود در کانادا قطع کنند یا فعالیت‌‏های آن‌‏ها را در کانادا به مقامات در چین گزارش دهند.

در همین راستا ماسیموف همدردی خود را با لین نشان داد و گفت: «آنچه که برای دختر شایسته‌‏ی کانادا اتفاق افتاده رایج است؛ چراکه این سیاست کلی چین است.»

به گفته‌‏ی وی حتی اگر شما چین را ترک کنید باز هم آزاد نیستید. آزار و اذیت فراتر از مرزهای چین نیز می‌‏رود. این فقط تعداد محدودی از افراد را در بر نمی‌‏گیرد و  بسیار معمول است.

ماسیموف گفت مسلمانان اویغور مقیم سین کیانگ نیز پس از بازگشت از کانادا تحت فشار و بازجویی قرار گرفتند. درواقع آزار و اذیت در چین همه نوع افرادی؛ از اعضای گروه‌‏های قومی و مذهبی گرفته تا فعالان حقوق بشر و طرفداران دموکراسی را در بر می‌‏‌‏گیرد. در این راستا داستان‌‏های زیادی وجود دارد که افراد در خارج از چین اقدام به افشا کردن آن برای مردم نمودند.

پدرم مورد ضرب و شتم قرار گرفت

«باب فو»، رئیس فعال بین المللی حقوق بشر مسیحیان نیز خشونت را در چین امری معمول می‌‏داند.

او گفت: «پدر من پس از انتشار اسناد و مدارک حاوی اسرار دولتی و داستان آزار و اذیت افراد از سوی دولت در سال ۲۰۰۲ مورد ضرب و شتم قرار گرفت.»

وی در ادامه افزود: «همه‌‏ی بستگان من، از جمله کسانی که هرگز ملاقات نکرده بودم، مصاحبه و تهدید شدند.»

به وی گفته شده بود که نیروهای امنیتی زمانی اذیت و آزار اعضای خانواده وی را متوقف می‌‏کنند که فو هیچ نوع فعالیتی انجام ندهد.

«شن زو»، روزنامه نگار برجسته و فعال برجسته‌‏ی حقوق بشر مقیم تورنتو نیز روایتی مانند لین و فو دارد. خانواده‌‏ی زو نیز در چین به دلیل فعالیت‌‏های وی در کانادا تهدید شدند.

رژیم کمونیست چین از احساسات افراد به خانواده و عشق آن‌‏ها به یکدیگر و عشق افراد به زادگاه و کشور و دوستان و به طور کلی هر چیزی برای فشار و تهدید استفاده می‌‏کنند. زو در این باره گفت: «رژیم کمونیست از هر ابزاری برای ایجاد فشار بر افراد استفاده می‌‏کنند.»

زو پس از قتل عام میدان تیان‌‏آن‌‏من از چین فرار کرده است. خانواده‌‏ی وی در حال حاضر در خارج از چین زندگی می‌‏کنند؛ اما نیروهای امنیتی در چین هنوز خانواده‌‏ی شوهرش را تهدید می‌‏کنند.

فردی مجرم شناخته می‌‏شود، فرد دیگری در چین مجازات می‌‏شود

مجازات یک نفر به خاطر جرم دیگری در چین شایع است. از زمانی که حزب کمونیست چین در سال ۱۹۴۹ به قدرت رسیده است، این نوع مجازات برای افراد بی‌‏گناه صورت می‌‏گیرد.

حزب کمونیست با استفاده از برانگیختن احساس گناه، افراد را مجبور به شکستن وفاداری می‌‏کند و آن‌‏ها را مجبور می‌‏کنند که حزب را بر خانواده‌‏ی خود ترجیح دهند.

این اتفاق برای کسانی که در کانادا هنوز آزادی بیان خود را حفظ می‌‏کنند نیز مصداق دارد. اعضای خانواده این افراد در چین گروگان رژیم محسوب می‌‏شوند.

تهدید و ارعاب مردم چینی مقیم در کانادا در مدرسه یا محل کار نیز ادامه دارد.

آزار و اذیت مردم در جامعه‌‏ی متمدن مدرن امروزی غیر قابل درک است؛ اما در چین بسیار معمول است.

ماسیموف

اپک‌‏تایمز در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، از اجبار دانش‌‏آموزان چینی توسط سفارت امریکا و کانادا برای پیوستن به تظاهرات خوش آمد گویی به رهبران چین پرده برداشت.

این تلاش‌‏ها به معنای بی‌‏اثر کردن تظاهرات حقوق بشر که توسط گروه‌‏هایی مانند اویغورها، تبتی‌‏ها، و تمرین‌‏کنندگان فالون دافا (فالون گونگ) هنگام ورود رهبران چین به این کشورها صورت گرفت، انجام شده است.

اقدام کوچک و معنادار

وزارت امور خارجه و تجارت بین المللی کانادا(DFAIT)  به خاطر تهدید خانواده‌‏ی لین سکوت کشور را شکست.

سخنگوی «DFAIT » طی بیانیه‌‏ای به اپک تایمز فارسی نوشت:«کانادا خانم آناستازیا لین را به خاطر تلاش‌‏هایش برای بالا بردن آگاهی مردم در مورد آزادی مذهب و آزادی بیان ستایش می‌‏کند.»

در این بیانیه آمده است که کانادا درباره‌‏ی آزار و اذیت خانواده‌‏ی لین در چین نگران است.

در حالی که عکس العمل دولت کانادا کوچک به نظر می‌‏رسد، اما این اقدام برای لین بزرگ و معنی‌‏دار است. وی در نامه‌‏ای سرگشاده به DFAIT، به دلیل پشتیبانی دولت کانادا از وی و خانواده‌‏اش تشکر کرد.

«زون لی»، رئیس انجمن فالون‌‏دافا در کانادا گفت: «در حالی که ما از دولت کانادا به خاطر حمایت از لین قدردانی می‌‏کنیم؛ دولت را برای ادامه صحبت و فشار بر مقامات چین برای جلوگیری از آزار و اذیت تشویق می‌‏کنیم.»

وی همچنین گفت: «معتقد است هر تلاشی از سوی رژیم چین برای ساکت کردن منتقدین در کانادا به طور خودکار فرصتی برای افشای هویت واقعی رژیم کمونیست چین است و امیدوار است از این پس افراد بیشتری در این عرصه قدم به پیش بگذارند.»

لین که درمراسم انتخاب دختر شایسته‌ی کانادا درسال ۲۰۱۳ نیز مقام دوم را کسب کرده بود در حال حاضر خود را برای رفتن به چین برای بخش نهایی دختر شایسته جهان که ۱۹ دسامبر در سانیا برگزار می شود، آماده می‌‏کند.

اپک‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی