Search
Asset 2

دانشمندان در گلخانه‌های مریخ سیب‌زمینی شیرین پرورش می‌دهند

گلخانه، مریخ، سیب زمینی شیرین
دانشمندان در گلخانه‌های مریخ سیب‌زمینی شیرین پرورش می‌دهند
گلخانه، مریخ، سیب زمینی شیرین
(Mikhail Tolstoy/iStock)

 

در فیلم جدید مریخی The Martian، داستان این گونه است که یک گیاه‌شناس در مریخ گیر افتاده  و تنها راه او برای زنده ماندن این است که بفهمد چگونه می‌توان بر روی این سیاره یخی خشک، سیب‌زمینی پرورش داد.
در یک گلخانه نمونه در دانشگاه آریزونا، تیمی از دانشمندان به دنبال راهی برای پرورش مواد غذایی در شرایط غیر ایده‌آل هستند. تاکنون آنان قادر بوده‌اند که با استفاده از هیدروپونیک سیب‌زمینی شیرین و توت‌فرنگی پرورش دهند. (هیدروپونیک شیوهٔ کشت بدون خاک می‌باشد. در این نوع کشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و نگهداشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت عملاً نیاز به خاک منتفی می‌شود.)  این گلخانه که یک استوانه پوشیده شده با پلاستیک است، مرکز کشاورزی کنترل‌ شده محیطی (CEAC) خوانده می‌شود.
«جین جاکوملی»، مهندس باغبانی و مدیرCEAC، که فیلم مریخی را دیده و کتابی را که فیلم برپایه آن ساخته شده خوانده است، می‌گوید:«چالش‌های گیاه شناس مزبور در فیلم برای پرورش محصولات دقیقا داستان ماست و ما دقیقاً همان چالش‌ها را در اینجا داریم.»
این پروژه که توسط ناسا سرمایه‌گذاری شده، حدود بیست محقق از رشته‌های مختلف را گرد آورده تا محصولاتی را که بر روی مریخ و ماه دوام می‌آورند، پرورش دهند.
جاکوملی افزود: «این گلخانه توسط ناسا پشتیبانی می‌شود و برای زمانی است که انسانها بتوانند بر روی سیاره‌ای دیگر کار و زندگی کنند. زیرا در این صورت آنان به غذا احتیاج خواهند داشت.»
سیستم هیدروپونیک و گلخانه کنترل شده محیطی قادر است به اندازه ۱۰ برابر یک زمین باز محصول فراهم کند؛ در نتیجه ایده تغذیه تعدادی از فضانوردان برای صدها سُل (سل، روز مریخی که ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه طول می‌کشد)، تنها برای سفرهای فضایی حائز اهمیت نیست. این گروه می‌تواند نتایج به دست آمده را برای رسیدگی به مسائل موجود بر زمین مانند امنیت غذایی جهانی نیز به کار بگیرد.
به عنوان یک محیط کنترل شده، این گلخانه توسط کامپیوتر برنامه‌‏ریزی شده تا دمای هوا، رطوبت، آب، نور و مواد غذایی بهینه را فراهم کند.
یک کارآموز ناسا و دانشجوی کارشناسی علوم گیاهی گفت: « آرایه گسترده‌ای از حسگرها را داریم که بر تمام شرایط محیطی در آنجا نظارت می‌کند. کنترل‌کننده‌ای داریم که می‌توانیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بر برنامه‌ای که گیاهان هر روز تجربه می‌کنند، تغییراتی اعمال کند؛ و برای من بسیار جالب بوده که توانستیم تمام داده‌ها را گردآوری کرده و رفتار سیستم را از طریق این داده‌ها درک کنیم.»
نتیجه به دست آمده: برداشت نزدیک به صد در صد و محصولی با کیفیت بالا.
و چون تمام مواد شناخته شده و کنترل شده هستند، مصرف کنندگان محصولات لازم نیست نگران بیماری‌های غیرمنتظره و عوامل بیماری‌زای منتقل شده از گیاه باشند.
‌اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

1 دیدگاه دربارهٔ «دانشمندان در گلخانه‌های مریخ سیب‌زمینی شیرین پرورش می‌دهند»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی