Search
Asset 2

یک تکنیک موثر در کنترل خشم

anger, angry
(Photo by Marcus Brandt/Bongarts/Getty Images)
anger, angry
(Photo by Marcus Brandt/Bongarts/Getty Images)

خشم، احساسی است که موجب آسیب های ذهنی و جسمی در ما می شود. راه کارهای زیادی اعم از شناختی یا رفتاری در جهت کنترل و کاهش آن توسط روانشناسان ارائه شده است. یکی از تکنیک های درمانی رفتاری را اینجا معرفی می کنیم:

۱- حدود پانزده دقیقه زمان در خلوت و تنهایی برای با خودتان بودن اختصاص دهید.
۲- نفسی عمیق بکشید و خودتان را آرام کنید. چشمان تان را ببندید و تصور کنید از یک گلوله برفی در طوفان، یک تکه کوچک برف جدا شده و به آرامی به سوی پایین می غلتد و پایین می‌‏آید تا سرانجام به پایین‌‏ترین نقطه می‌‏رسد و ذوب می‌‏شود. نفستان را فرو ببرید و بشمارید: یک….دو…..سه… به آرامی خودتان را به لحظه کنونی و زمان حال بیاورید و از هر گونه قضاوتی خودتان را رها کنید.
۳- همین طور که به ریلکس کردن و آرام کردن خودتان همراه با تنفس‌‏های عمیق ادامه می‌‏دهید، آخرین موقعیتی که اخیرا موجب خشم شما شده است را به‌‏یاد آورید. به آرامی تنفس کنید. خودتان را همچون فردی در نظر بگیرید که شاهد خشم خودتان است. به خودتان بگویید احساسات آغازی دارند و سپس حد وسط و در آخر به نهایت خود می‌‏رسند. به خودتان یادآوری کنید که فقط خودتان هستید که می‌‏توانید کاری کنید که از احساس خشم رها شوید و سپس به‌‏جای منفعل بودن، به طور فعال با آن روبرو شده و برخورد کنید. فکر کنید که احساسات شما در کنترل شما قرار دارند.
۴- تنفستان را همچنان به طور عمیق انجام دهید، برای چند دقیقه در مورد کار بهتری که می‌‏توانستید در مواجهه با موقعیتی که شما را خشمگین ساخت انجام دهید، فکر کنید. راه کارهایی را مد نظر قرار دهید که صرفا به سرعت موجب رهایی شما از خشم نشود، بلکه رفتارهایی باشند که از نظر شما در آن موقعیت، درست‌‏ترین و مناسب‌‏ترین بودند.

* دکترمعصومه خسروی دارای دکترای تخصصی در روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه، با ۱۵ سال سابقه تدریس، تحقیق، تالیف و مشاوره در زمینه‌‌‌‌‏های تربیتی و آموزشی

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی