Search
Asset 2

۵ نکته مدیریت استرس برای افراد درونگرا

رهایی از استرس برای افراد درونگرا
(Rasstock/Shutterstock)
رهایی از استرس برای افراد درونگرا
(Rasstock/Shutterstock)

آیا استرس دارید؟ اگر احساس می‌‌‌‏کنید همه چیز باعث تحریک بیشتر اضطرابتان می‌‌‌‌‏شود، پس احتمالا فردی درونگرا هستید. افراد درونگرا درست مثل افراد برونگرا گاهی احساس ضعف و ناراحتی دارند، اما راه تسکین روح این افراد بسیار متفاوت است.

این درست نیست که بگوییم افراد درونگرا دوست ندارند با افراد دیگر ارتباط داشته باشند اما تنها زمانی که احساس امنیت و راحتی داشته باشند، علاقمند به داشتن ارتباط با افراد دیگر هستند. در زمان استرس، یکی از راه‌‌‌‌‏های قدیمی برای کاهش اضطراب، داشتن ارتباط با مردم و یا بیان احساس به نحوی که باعث تحریک احساسات نشود، است. با این حال مدیریت استرس برای درونگراها متفاوت است. در بخش زیر ۵ نکته را شرح می‌‌‌‌‏دهیم:

۱-صرف زمان بیشتر در خلوت

یک مورد مشترک بین افراد درونگرا و افراد برونگرا وجود فضایی است که احساس امنیت کنند. این فضا ممکن است در خانه یا جای دیگر باشد، اما مهم است که هر فرد یک نقطه مشخص که پر از حس آرامش است، داشته باشد که بتواند از همه چیز عقب بایستد. اما اگر محیط اطرافتان به طور کامل مساعد نیست، می‌‌‌‌‏توانید با استفاده از هدفون و گوش دادن به موسیقی مورد علاقتان چنین فضایی را برای خود ایجاد کنید.

۲-برقراری ارتباط در زمانی که نیاز به زمانی برای تنهایی دارید

در صورتی که اطرافمان را افراد دلسوز پر کرده باشند، احتمالا زمانی که دچار تلاطم احساسی هستیم، ممکن است با زمان سختی روبرو شویم. ممکن است بخواهیم به جای بیرون رفتن با دوستمان، وقتمان را در تنهایی بگذرانیم. اما پیدا کردن راهی برای برقراری ارتباط با افراد، در این مرحله برای سلامت ذهنی ما بسیار حیاتی است. با این وجود شاید تغییر وضعیت یعنی بیرون آمدن از غار تنهایی و گذراندن وقت بیشتر با افراد، همچنان استرس‌‌‌‌‏زا باشد.

 

(Unsplash)
(Unsplash)

۳-تشخیص دهید که چه زمانی شدیدا به حمایت دیگران نیاز دارید

برای افراد درونگرا برقراری تعادل در زندگی اجتماعی سخت است. گاهی لازم است با افراد دیگر زمان خود را بگذرانید. مطمئن باشید همان طور که عقب نشینی کردن و رفتن به خلوت حین مشکلات برای فرد لازم است، برقراری ارتباط با افراد دیگر بسیار حیاتی است.

۴-راهی برای آزاد شدن از انرژی‌‌‌‌‏های منفی پیدا کنید

انرژی‌‌‌‌‏های منفی و استرس‌‌‌‌‏زا باید از وجودتان خارج شود. هیچ کس دوست ندارد احساس یک بطری نوشابه گازدار که هر لحظه ممکن است منفجر شود را داشته باشد.  بنابراین روش خود را برای آزاد شدن از فشار پیدا کنید. برای بعضی افراد هنر، موسیقی و یا نوشتن اثربخش است. برای افراد دیگر ممکن است ورزش، برقراری ارتباط با افراد دیگر، تمرینات معنوی و مدیتیشن یا ارتباط با جهان طبیعی موثر باشد. همیشه زمانی را صرف شناختن خودتان کنید و از دست آنچه که شما را آزار می‌‌‌‌‏دهد به روشی سالم و موثر خلاص شوید.

رهایی از استرس برای افراد درونگرا
(Samantha Sophia/Unsplash)

۵-محدودیت‌‌‌‌‏های خود را بشناسید

استرس می‌‌‌‌‏تواند توسط عوامل بیرونی و یا درونی ( فردی) ایجاد شود. همواره با استفاده از درکتان و شناختی که از خود دارید، منطقه امنتان را گسترش دهید، این مسئله می‌‌‌‌‏تواند به ما احساس آماده بودن به هنگام مواجهه با شرایط چالش برانگیز را بدهد.

اگر استرس در زندگی روزانه‌‌‌‌‏تان راه خودش را باز کرده است، بهتر است نگاهی به عامل به وجود آورنده آن بیاندازید. بررسی کنید و ببینید آیا به خوبی از خودتان مراقبت کردید؟ سعی کنید به جای استفاده خیلی زیاد از تکنیک‌‌‌‌‏های مدیریت استرس، پیش از گسترش عوامل استرس‌‌‌‌‏زا آن‌‌‌‌‏ها را از بین ببرید.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی