Search
Asset 2

افزایش کنترل چین بر تلویزیون، رادیو و کتاب‌های درسی

گروهی از چینی‌ها یک برنامه تلویزیونی را در ویترین یک فروشگاه لوازم الکترونیکی در شهر ووهان در استان هوبی، چین تماشا می‌کنند. (Kevin Frayer/Getty Images)
گروهی از چینی‌ها یک برنامه تلویزیونی را در ویترین یک فروشگاه لوازم الکترونیکی در شهر ووهان در استان هوبی، چین تماشا می‌کنند. (Kevin Frayer/Getty Images)
گروهی از چینی‌ها یک برنامه تلویزیونی را در ویترین یک فروشگاه لوازم الکترونیکی در شهر ووهان در استان هوبی، چین تماشا می‌کنند. (Kevin Frayer/Getty Images)

حزب کمونیست چین اخیراً مقررات جدیدی را برای ایستگاه‌های رادیو و تلویزیونی خود منتشر کرد که به موجب آن محتوای خارجی و حضور بازیگران خارجی را محدود می‌کند. همزمان گزارش شد که کتاب‌های درسی مدارس چین نیز باید بازرسی و بازبینی شوند و کتاب‌های خارجی باید از مدارس حذف شوند.

این محدودیت‌ها اواخر سپتامبر توسط رادیو و تلویزیون دولتی چین، با انتشار پیش‌نویس دو آئین‌نامه ِ«دستورالعمل محدودیت خارجی‌ها» اعلام شد. این پیش‌نویس متذکر شده است که هیچ سازمان یا فردی مجاز به وارد کردن برنامه‌های خبری با موضوعات روز و جاری نیست و همه برنامه‌های وارداتی باید توسط اداره ملی رادیو و تلویزیون بازبینی شوند.

همچنین بدون تایید این اداره، هیچ کانال تلویزیونی از ساعت ۱۹ الی ۲۲ مجاز به پخش برنامه‌های تلویزیونی خارجی نیست. این پیش‌نویس همچنین بازیگران با ملیت‌های تایوان، هنگ‌کنگ و ماکائو را به عنوان خارجی در نظر می‌گیرد و تاکید می‌کند که هیچ عامل خارجی نمی‌تواند میزبان برنامه در تلویزیون چینی باشد.

به موجب این پیش‌نویس مجموعه‌های تلویزیونی خارجی، انیمیشن، فیلم‌های مستند و انواع دیگر برنامه‌های خارجی نمی‌تواند بیش از ۳۰ درصد کل زمان پخش برنامه را در هر روز به خود اختصاص دهند.

در ادامه الزام شده است که تعداد خارجی‌ها در میان کارکنان خلاق یک مجموعه تلویزیونی و یا برنامه نمی‌تواند از یک پنجم از کل کارکنان تجاوز کند. کارکنان خلاق شامل کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس، بازیگر اصلی، میزبان مهمان و دیگر اعضای کلیدی درگیر در فرآیند تولید برنامه هستند.

هر ایستگاه رادیویی یا تلویزیونی که اقدام به نقض این قوانین کند ۳۰ هزار یوآن جریمه خواهد شد.

هم‌زمان با انتشار پیش‌نویس فوق، وزارت آموزش و پرورش چین به همه مدارس ابتدایی و راهنمایی ابلاغ کرد که نیاز است کتاب‌های درسی خود را بازرسی کنند و تنها از کتاب‌های درسی مورد تایید دولت استفاده کنند. به طوری که همه مطالب خارجی یا کتاب‌های خود منتشر شده باید حذف شوند و با کتاب‌های درسی مورد موافقت دولت جایگزین شوند.

ضمن اینکه همه ناشران کتب درسی مجاز باید کتاب‌های خود را بازرسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که آن‌ها با نسخه ۲۰۱۱ استانداردهای درسی تحصیل اجباری همخوانی دارند و با برنامه‌ درسی مدارس ملی همخوانی دارند.

این گزارش می‌گوید که وزارت آموزش و پرورش ، بازرسی‌های تصادفی را در آینده انجام خواهد داد. این بازرسی‌ها از بهار سال ۲۰۱۹ آغاز می‌شود و هر مدرسه‌ای که به استفاده از کتاب‌های غیر مجاز ادامه دهد مجازات خواهد شد.

تانگ جینگ‌یوآن ، مفسر امور چین در گفتگو با اپک تایمز در این خصوص می‌گوید ّ«این دستورالعمل، ارتقای کنترل ایدئولوژیک حزب کمونیست چین است.»

یک مفسر دیگر به نام شیا شیااوچیانگ، نیز به اپک تایمز گفت: «حزب کمونیست چین برای جلوگیری از بروز نارضایتی عمومی، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌است.» وی می‌افزاید در چند دهه گذشته، این حزب از تبلیغات و سیستم آموزشی برای کنترل ذهن و گفتار مردم استفاده کرده‌است تا آن‌ها را شستشوی مغزی دهد.

به گفته این مفسر، «در حال حاضر، با فشار خارجی زیاد از جنگ تجاری ایالات‌متحده – چین، و بسیاری از مشکلات مالی و اجتماعی داخلی، حزب کمونیست چین کنترل ایدئولوژیک خود را افزایش داده و آزادی اطلاعات را محدود می‌سازد تا از بروز ناآرامی‌های مدنی جلوگیری کند.»

بر اساس اسنادی که سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر کرده است، اعمال کنترل و سانسور در چین به روش‌های گوناگون دیگری نیز صورت می‌گیرد که بارزترین نمود آن در کنترل و فیلتر اینترنت دیده می‌شود. به طوری که اداره‌ کنترل اینترنت که در ارتباط مستقیم با شورای رهبری حکومت است، برای تعیین اخبار و جلوگیری از گزارش‌های انتقادی به صورت کتبی و شفاهی دستور‌العمل صادر می‌کند.

مطالب دیگر:

بازداشت رئیس چینی اینترپل در پکن به جرم فساد

احتمال اخراج هزاران پناهنده‌‏ چینی و ایرانی از آمریکا

شبح کمونیسم درحال حکمرانی بر جهان ما : پیشگفتار

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی