Search
Asset 2

تصورات عامیانه و نادرست در مورد کلسترول که باید از باور آنها دست‌‌‏بردارید

(Brian A. Jackson/iStock)
(Brian A. Jackson/iStock)

کلسترول ماده‌‌‏ای مومی شکل و شبیه به چربی است که در سلول های بدن یافت می‌‌‏شود. بدن ما به‌‌‏منظور تولید سایر مواد مانند ویتامین دی، هورمون‌‌‏ها و یا موادی که به هضم غذا کمک می‌‌‏کنند، کلسترول تولید می‌‌‏کند.

کلسترول همچنین در غذاهایی که می‌‌‏خوریم مانند ماکیان، گوشت و محصولات لبنی یافت می‌‌‏شود. وقتی که غذاهایی می‌‌‏خوریم که سرشار از چربی‌‌‏های اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس « نوعی چربی اشباع نشده که در طبیعت کم بوده و بیشتر به صورت صنعتی تولید و در مواردی مانند سرخ کردن فست‌‌‏فودها مورد استفاده قرار می‌‌‏گیرند »، کبد ما بیش از همیشه کلسترول تولید می‌‌‏کند. زمانی‌‌‏که بدن ما مقادیر زیاد کلسترول تولید کند، در دیواره شریان‌‌‏ها پلاک‌‌‏های چربی تشکیل می‌‌‏شود که می‌‌‏توانند منجر به بروز مشکلات جدی در سلامتی نظیر لخته‌‌‏های خونی، سکته مغزی و حمله قلبی شوند.

وقتی‌‌‏که تجمع چربی در دیواره عروق شریانی رو به افزایش می‌‌‏رود « به آن پلاک گفته می‌‌‏شود »، شریان‌‌‏ها باریک می‌‌‏شوند. تصلّب شرایین « آترواسکلروز » منجر به کاهش خونرسانی به ارگان‌‌‏های حیاتی مانند قلب، مغز و روده‌‌‏ها می‌‌‏گردد. (ttsz/iStock)
وقتی‌‌‏که تجمع چربی در دیواره عروق شریانی رو به افزایش می‌‌‏رود « به آن پلاک گفته می‌‌‏شود »، شریان‌‌‏ها باریک می‌‌‏شوند. تصلّب شرایین « آترواسکلروز » منجر به کاهش خونرسانی به ارگان‌‌‏های حیاتی مانند قلب، مغز و روده‌‌‏ها می‌‌‏گردد. (ttsz/iStock)

اگرچه مهم است که با پزشک خود درخصوص هرگونه توصیه جهت پایین آوردن کلسترول و کنترل آن مشورت کنید، دانستن مسائل اولیه از کلسترول و اینکه چه چیزی برای شما خوب است و چه چیزی بد، برایتان سودمند خواهد بود. به‌‌‏طور قطع اطلاعات ضد و نقیض زیادی در اطرافمان وجود دارد، بنابراین در اینجا قصد داریم که شما را از برخی از این داستا‌‌‏ن‌‌‏های اسطوره‌‌‏ای و عامیانه آگاه کرده و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار بدهیم که مورد نیاز شما است.

در اینجا تعدادی از این تفکرات عامیانه و عقیده و نظر ما در مورد آنها را برای شما آورده‌‌‏ایم.

کلسترول چیز بدی است

کلسترول برای عملکرد بدن ازجمله ثبات دیواره سلولی و تولید هورمون‌‌‏ها ضروری است. به‌‌‏عبارتی گفته‌‌‏می‌‌‏شود که شما بیش از اندازه از یک چیز خوب را دارید. وقتی‌‌‏که کلسترول بیش از اندازه در خون به گردش در‌‌‏می‌‌‏آید و در شریان‌‌‏ها انباشته می‌‌‏شود، منجر به سفتی و سخت شدن شریان‌‌‏ها « آترواسکلروز » می‌‌‏گردد. زمانی که شریان مسدود گردد، حمله قلبی و یا سکته مغزی رخ می‌‌‏دهد.

کلسترول بالا در اثر آنچه که شما می‌‌‏خورید ایجاد می‌‌‏گردد

عامل افزایش کلسترول رژیم غذایی نیست بلکه ژنتیک و یا وراثت است. کبد به‌‌‏گونه‌‌‏ای طراحی شده است که کلسترول اضافه را از بدن پاک کند، اما ژنتیک نقش بزرگی در توانایی کبد جهت تنظیم کلسترول « نگه داشتن اندازه آن در سطح سلامت و نرمال » بازی می‌‌‏کند.

اندازه کلسترول همه افراد باید شبیه به هم باشد

هیچ عدد جادویی برای افراد وجود ندارد. در واقع سطح کلسترول بدنتان به تاریخچه سلامتی شما و دیگرعوامل خطر بستگی دارد. در صورت وجود عوامل خطری مانند سیگار کشیدن، دیابت و یا فشار خون بالا، بهتر است که اندازه ال دی ال « لیپوپروتئین با چگالی کم و یا کلسترول بد » در فردی که یکی از این عوامل خطر را دارد در سطحی زیر ۱۶۰ میلی‌‌‏گرم بر دسی‌‌‏لیتر، و در شخصی که دارای دو و یا بیشتر از این عوامل خطراست، زیر ۱۳۰ میلی‌‌‏گرم بر دسی‌‌‏لیتر باشد. اگر درحال‌‌‏حاضر مبتلا به بیماری قلبی و یا دیات هستید بهتراست که هدفتان داشتن ال دی الی به اندازه زیر ۱۰۰ میلی‌‌‏گرم بر دسی‌‌‏لیتر باشد.

بچه‌‌‏ها نمی‌‌‏توانند کلسترول بالا داشته‌‌‏باشند

کودکانی که مبتلا به نارسایی کبد هستند کلسترول بالایی دارند چراکه کبد آنها قادر به حذف کلسترول اضافه نخواهد‌‌‏بود. این کودکان می‌‌‏توانند میزان کلسترول خونشان را با ورزش کردن و استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات وکم کردن میزان مصرف چربی‌‌‏های اشباع شده کاهش دهند.

بهتر است کلسترول را به جای مصرف دارو، از طریق رژیم غذایی کنترل کرد

برای افرادی که به‌‌‏طور واضح و مشخص سطح کلسترول خونشان بالاست و یا سابقه تصّلب شرایین دارند، داروهایی مانند استاتین‌‌‏ها جهت کاهش کلسترول تا حد نرمال و سلامت مورد نیاز است. استاتین‌‌‏ها همچنین می‌‌‏توانند در کاهش التهاب و یا خطر حمله قلبی مؤثر باشند.

مارگارین بهتر از کره است

مارگارین از روغن گیاهی ساخته می‌‌‏شود، بنابراین فاقد کلسترول است، درحالی‌‌‏که کره از محصولات لبنی تولید می‌‌‏گردد. با این وجود، مارگارین سرشار از اسیدهای چرب ترانس است که میتوانند سطح ال دی ال خون را بالا برده و سطح اچ دی ال « لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب » را کاهش دهند، چیزی که خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در شما افزایش می‌‌‏دهد. تصور نادرستی که افشا و در جهت آگاهی مردم اطلاع رسانی شد!

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی