Search
Asset 2

زنان تبتی در هند برای آزادی تبت اعتصاب غذا می‌‏کنند

تسوانگ دلما، در کنار زنان تبتی دیگر، در مخالفت با نقض حقوق بشر در تبت اعتصاب غذا می‌‏کند.
زنان تبتی در هند برای آزادی تبت اعتصاب غذا می‌‏کنند
تسوانگ دلما، در کنار زنان تبتی دیگر، در مخالفت با نقض حقوق بشر در تبت اعتصاب غذا می‌‏کند.
تسوانگ دلما، در کنار زنان تبتی دیگر، در مخالفت با نقض حقوق بشر در تبت اعتصاب غذا می‌‏کند. (Venus Upadhayaya)

 

 سه جوان تبتی که در تبعید در کشور هند زندگی می کنند، برای متقاعد کردن سازمان ملل متحد جهت بازداشتن رژیم چین از نقض حقوق بشر در تبت دست به اعتصاب غذا زدند.

پس از گذشت حدود ۲۰ روز از اعتصاب غذا، یکی از اعتصاب کننده های زن، به نام «تسوانگ دلما»، حدود ۹ کیلوگرم از وزنش کم شده است، ولی او همچنان مصمم به مبارزه برای حقوق مردم تبت است.

دلما گفت: «اعتصاب غذای من با رنجی که مردم تبت در اثر جنایات مرتکب شده توسط رژیم چین متحمل می شوند، قابل مقایسه نیست.»

دلما به همراه دو نفر دیگر به نامهای «تامدین ریچی» و «تنزین وانگ چوک»، از روز ۱۹ شهریور در یک پیاده رو در جاده جانتار مانتار دهلی نو اعتصاب غذای خود را آغاز کردند. این سه نفر از اعضای کنگره جوانان تبتی هستند.

طرفداران و تماشاچیان کنجکاو با آن ها گفتگو کرده، یا با گوشی های موبایل خود عکس می گیرند. تعدادی از تبتی ها یک شال گردن سنتی تبتی به نام «کاتا»، به اعتصاب کنندگان هدیه کردند تا دور گردنشان بپیچند.

پشت تخت دلما یک پوستر از تصویر خودش زمانی که شروع به اعتصاب نکرده بود، نصب شده است. دلما گفت که همیشه امید هست. بدون فداکاری آزادی نصیب ما نخواهد شد. از خودگذشتگی می تواند تغییر واقعی را به ارمغان بیاورد.

پدر دلما زمانی که تبت توسط ارتش آزادی بخش خلق مورد حمله قرار گرفت با چینی ها مبارزه کرد.

وی در مورد پدرش گفت: «پدرم جزو ارتش تبت شد. من با شنیدن داستان های شجاعت و مبارزه او در برابر چینی ها بزرگ شدم.»

دلما با الهام از این داستان ها دریافت که مانند پدرش که جوانی خود را در راه محافظت از تبت صرف کرده است، باید راهی پیدا کند.

وی گفت: «رژیم چین همه خوانندگان، هنرمندان و استادان معنوی ما را دستگیر کرده است. با وجود آزار و شکنجه شدید مردم همچنان به اعتراض خود ادامه می‌‌‏دهند، هم بصورت فردی و هم بصورت گروهی. این به ما الهام و شجاعت می‌‌‏دهد. می‌‌‏خواهیم صدای افراد خاموش در تبت باشیم.»

به گزارش کنگره جوانان تبتی، رژیم چین اقدام به اجرای مبارزات و سیاست سرکوب فرهنگ تبت، زبان، هویت و سنت‌‌‏های معنوی و نابود کردن محیط زیست کرده است.

امروزه تبت برای مرگ و زندگی مبارزه می کند. این وضعیت مرگ و زندگی وضعیتی است که جوانان تبتی شجاعانه در راه مبارزه علیه رژیم چین جانفشانی می‌‌‏کنند.

آگاهی دادن از طریق اعتصاب غذا آسان نیست. رنگ پریده دلما و بدن نحیفش نشان می دهد سعی دارد در میان سروصدای زیاد معترضان دیگری که در آن جا بودند، صدای خود را به گوش دیگران برساند. ولی چشمان او به روشنی می‌‌‏درخشد.

وی گفت: «بسیاری از مردم فکر می کنند که زنان ضعیف هستند. روز شروع اعتصاب، مردمی که به اینجا آمده بودند گفتند که من قادر نیستم بیشتر از ۷-۸ روز به اعتصاب غذا ادامه دهم، شاید من لاغر باشم اما از روی ظاهر قضاوت نکنید. الان ۱۸ روز گذشته است و من هنوز حالم خوب است.»

اپک‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی