Search
Asset 2

دیدگاه: تحلیلی جدید روی ۸۴۵ مورد سرطان خون مرتبط با واکسن کووید۱۹

واکسن‌های کووید۱۹ اخیراً موارد زیادی از سرطان خون در سرزمین اصلی چین مشاهده شده است که دلیل مشخصی ندارند و همه بیماران از جهت واکسیناسیون
(Unsplash)

دکتر رایان کول، آسیب‌شناس آمریکایی و بنیانگذار کول دایاگنوستیکز، متوجه افزایش غیرطبیعی برخی از انواع سرطان‌، پس از معرفی واکسن‌های کووید۱۹ شد. در میان این روندهای نگران‌کننده، می‌توان به افزایش غیرعادی برخی موارد نادر سرطان اشاره کرد. او معتقد است این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده تغییر سیستم ایمنی طبیعی بدن افراد در اثر تزریق واکسن‌های کووید۱۹ باشد.

کول آسیب‌شناس است و کارش بررسی بخش‌های آسیب‌دیده و تهیه گزارش‌های آسیب‌شناسی برای پزشکان است. در واقع او «پزشکِ پزشکان» است. او اخیراً متوجه افزایش ابتلای بزرگسالان به بیماری‌های دوران کودکی و سرطان‌های نادر شده است. این بیماری‌های نادر با نرخ غیرطبیعی و در گروه‌های سنی غیرطبیعی در حال افزایش هستند. در عین حال، او به افزایش مرگ‌ومیر (به علل مختلف) افراد واکسینه‌شده نسبت به افراد واکسینه‌نشده اشاره کرد.

کول با حساسیت حرفه‌ای خود، نگران این پدیده‌ها است. او کاملاً حق دارد زیرا نباید نسبت به این پیام‌های دنیای میکروسکوپی بی‌توجه باشیم.

مشاهدات کول به هیچ وجه محدود به ایالات‌متحده نمی‌شوند.

اخیراً موارد زیادی از سرطان خون در سرزمین اصلی چین مشاهده شده است که دلیل مشخصی ندارند و همه بیماران از جهت واکسیناسیون کووید۱۹ شبیه به هم هستند.

به نظر می‌رسد پدیده‌ای مشابه گزارشات کول در چین نیز در جریان است. می‌خواهیم یافته‌های خود را این‌جا منتشر کنیم و خواستار توجه فوری جهانی نسبت به عوارض جانبی واکسن‌های کووید۱۹ در ارتباط با بیماری‌های خونی هستیم.

تحلیل نهایی ۸۴۵ مورد ابتلا به سرطان خون پس از تزریق واکسن کووید۱۹

از ساعت ۱۰ شب چهارم ژوئن ۲۰۲۲ به وقت منطقه شرقی، دو جدول با مجموع نزدیک به ۱۰۰۰ گزارش از ابتلا به سرطان خون پس از واکسیناسیون دریافت کرده بودیم. به دلیل محدودیت زمانی، در مقاله قبلی تنها ۲۳۵ مورد معتبر را تحلیل کردیم. این بار به بررسی تمامی موارد می‌پردازیم.

پس از بررسی دقیق، موارد تکراری که در هر دو جدول نام برده شده بودند تا احتمال پیدا شدنشان بیشتر باشد، و هم‌چنین مواردی که اطلاعاتشان ناقص بودند، حذف شدند. ۸۴۵ مورد معتبر باقی ماند.

برای جمع‌آوری داده‌ها از رویکرد سختگیرانه و محافظه‌کارانه‌ای استفاده کردیم که در صنعت پذیرفته شده است. به عنوان مثال، اگر تاریخ دقیق شروع بیماری در دسترس نبود و تنها ماه ابتلا به بیماری مشخص بود، داده‌های تقریبی و مبهم را طوری به کار می‌بردیم که کمترین تأثیر را بر تحلیل علیّت داشته باشد.

تحلیل جامع ما از این ۸۴۵ مورد معتبر، به این ترتیب است:

تحلیل جنسیت

۵۰ درصد بیماران مرد بودند. این آمار با روند جنسیتی بروز سرطان خون سازگاری دارد که معمولاً تعداد مردان بیشتر است.

تحلیل سن

بیماران از ۱ تا ۸۰ سال سن داشتند. میانگین سنی آن‌ها ۲۹ سال بود و نیمی از آنان بین ۱۲ تا ۴۵ سال بودند.

با بررسی سن بروز بیماری، طبق نوع بیماری، مشخص شد که سن شروع سرطان حاد مغز استخوان وسرطان حاد لنفوبلاستیک با رده‌های سنی قبلی ابتلا به این بیماری‌ها سازگاری ندارد. به عنوان مثال، میانگین سنی ابتلا به این دو بیماری، به ترتیب ۵/۳۷ و ۳۲ سال به دست آمد که بسیار جوان‌تر از میانگین سنی قبلی ابتلا به این بیماری‌ها در میان بزرگسالان است که به ترتیب ۶۸ و ۷۰ سال بودند.

توزیع جغرافیایی

بروز سرطان خون معمولاً با آلودگی محیطی یا تشعشعات محلی در ارتباط است. با این وجود، موارد گزارش‌شده در ۲۹ استان و شهرداری‌ تحت کنترل مستقیم دولت مرکزی چین پراکنده بودند که ویژگی‌های جغرافیایی مشخصی نداشتند. تنها ویژگی مشترک بیماران، تزریق واکسن کووید۱۹ قبل از ابتلا به این بیماری بود، بنابراین روی این عامل تمرکز کردیم.

واکسن‌ها

در میان بیمارانی که یک نوع واکسن دریافت کرده بودند، ۳۹ درصد واکسن شرکت سینووک لایف ساینس را تزریق کرده بودند که بیشتر موارد به آن اختصاص داشتند. واکسن‌های مؤسسه محصولات زیستی پکن نیز ۱۲ درصد موارد را به خود اختصاص داد. برخی از بیماران نیز چند واکسن از نشان‌های تجاری مختلف دریافت کرده بودند.

نوع سرطان خون

در میان موارد ابتلا به سرطان خون، ۴۹ درصد به سرطان حاد مغز استخوان و ۳۲ درصد به سرطان حاد لنفوبلاستیک مبتلا بودند.

در کل ۸۱ درصد موارد، مبتلا به سرطان حاد بودند.

ارتباط زمانی بین واکسیناسیون و سرطان خون

یکی از اطلاعات حیاتی فاصله زمانی بین واکسیناسیون بیماران و تشخیص ابتلای آنان به سرطان خون است.

با تحلیل دقیق داده‌ها، مشخص شد ۵۱ درصد بیماران در طی ۱۰۲ روز (میانه) پس از دریافت دومین دوز واکسن خود (متوسط) علائم داشتند یا بیماری‌شان تشخیص داده شده بود، محدوده کلی بین ۲ تا ۵ ماه بود. این بازه زمانی با شروع سرطان خون انطباق دارد. شروع سرطان خون با یک جهش ژنتیکی همراه است که یک‌روزه ایجاد نمی‌شود، به همین دلیل معمولاً ماهانه محاسبه می‌شود.

علائم برخی از افراد نیز حدود دو ماه پس از تزریق سومین دوز واکسنشان تشخیص داده شد.

شرایط بیماران

تا ۴ ژوئن ۲۰۲۲ که این گزارش‌ها را دریافت کردیم، ۷۷ درصد این بیماران هنوز تحت درمان بودند، ۷ درصد در انتظار پیوند بودند و ۵ درصد درگذشته بودند. تعداد کمی از افراد نیز عموماً به دلایل مالی یا گذشتن زمان درمان، درمان را کنار گذاشته بودند.

«این موارد سرطان خون با واکسن‌ در ارتباط هستند» آیا به اندازه کافی قانع‌کننده نیست؟

پس از تحلیل اولیه ما، برخی از خوانندگان به‌طور آنلاین اعلام کردند که پس از واکسیناسیون، خودشان یا اعضای خانواده‌شان به سرطان خون مبتلا شده‌اند. آنها سعی کرده بودند از پزشکان‌شان کمک بگیرند و بپرسند آیا ممکن است این بیماری با واکسن‌ها در ارتباط باشد، اما پزشکان‌شان توجهی نکردند.

برخی از خوانندگان معتقد بودند نباید به این موارد توجه کرد، برخی دیگر نیز آن را تبلیغات علیه چین ‌نامیدند. یکی از خوانندگان معتقد بود: «با توجه به نرخ طبیعی بروز سرطان که سالانه ۳۰ مورد در هر یک میلیون نفر است و با توجه به جمعیت ۲/۱ میلیارد نفری که در چین واکسینه شده‌اند، ابتلای ۳۶۰۰۰ نفر به سرطان خون طبیعی است. نمی‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت، به اندازه کافی قانع‌کننده نیست.»

زمانی که در یک شرکت دارویی بزرگ بین‌المللی کار می‌کردم، اگر عوارض جانبی شدیدی پس از عرضه یک داروی جدید در بازار مشاهده می‌شد، باید کارکنانمان را برای بازدید از بیمارستان‌ها و بیماران می‌فرستادیم. این روند تا زمانی‌که آن عارضه جانبی مشاهده می‌شد، ادامه داشت، فرقی نمی‌کرد که در ارتباط با آن دارو بود یا نه. در نهایت باید گزارش بررسی خود را به سازمان تنظیم مقررات دارویی ارائه می‌کردیم.

حتی اگر میزان بروز سرطان خون به جای افزایش، کاهش یابد، آیا دیگر این ۸۰۰ بیمار وجود خارجی ندارند؟ دیگر زندگیشان در خطر نیست؟

نکته کلیدی این‌جا است که این بیماران مبتلا به سرطان خون، الگوی ثابتی دارند. نه با تشعشعات در تماس بوده‌اند، نه سابقه بیماری‌های ارثی داشته‌اند و نه ویژگی‌های جغرافیایی مرتبط با بیماری. تنها وجه مشترکشان دریافت واکسن کووید۱۹ است و در بیشتر موارد علائمشان به طور متوسط ​​سه ماه پس از تزریق دوز دوم ظاهر شده‌اند. این الگو نیز به اندازه الگوی میکروسکوپی که دکتر کول مشاهده کرد، نگران‌کننده است.

ماجرا هنوز تمام نشده است، واکسیناسیون اجباری هنوز هم در مقیاسی بزرگ در جریان است. اگر واکسن‌ها واقعاً این عوارض جانبی را داشته باشند، باید کاری کرد یا حداقل واکسیناسیون برخی گروه‌ها را به حالت تعلیق درآورد. این‌ها همه اقداماتی کاملاً طبیعی هستند. سال گذشته، حداقل دو مورد از چنین اقداماتی انجام شد.

در مارس ۲۰۲۱، با گزارش لختگی خون و حتی مرگ پس از تزریق واکسن آسترازنکا در چندین کشور اروپایی، دولت‌های دانمارک، نروژ، ایسلند و بلغارستان ظرف یک هفته، واکسیناسیون آسترازنکا را به حالت تعلیق درآوردند.

در اکتبر ۲۰۲۱ نیز به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به التهاب قلبی در اثر تزریق واکسن مدرنا، استفاده از این واکسن در شمال اروپا برای جوانان ممنوع شد.

بنابراین لطفاً به نگرانی ما برچسب «سیاسی» یا «شک‌گرایانه» نزنید. این اقدامی مناسب در راستای تنظیم و نظارت بهداشتی و مراقبت‌های پزشکی است. علاوه بر این، اولین بار است که واکسنی تنها یک سال پس از تولید به بازار عرضه می‌شود و در این مقیاس در سرتاسر جهان اجباری می‌‌شود. صنعت داروسازی و تولید واکسن پیش از این هرگز چنین اقدام پرخطری انجام نداده بود، پس چگونه می‌توان نسبت به عوارض احتمالی آن بی‌توجه بود؟

نویسنده: دکتر یوهونگ دونگ

دکتر یوهونگ دونگ، پزشک و دکترای بیماری‌های عفونی، مدیر ارشد علمی و یکی از بنیان‌گذاران یک شرکت سوئیسی بیوتکنولوژی و کارشناس ارشد علمی پزشکی سابق برای توسعه داروهای ضد ویروسی در نوارتیس فارما در سوئیس است.

مطالب دیگر:

ایلان ماسک فاش کرد که به اعتقاد او چه کسی واقعاً حزب دموکرات را هدایت می‌کند

سازمان بهداشت جهانی به‌طور ناگهانی از نظریۀ نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا حمایت می‌کند

هشدار به آمریکایی‌ها نسبت به جاسوسی احتمالی رژیم چین از طریق قهوه‌سازهای هوشمند

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی