Search
Asset 2

چای سبز شکم را لاغر و از سرطان جلوگیری می‌‏کند

یسد گرین تی
چای سبز شکم را لاغر و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌‏کند

۱۰مزایای شگفت‌‏انگیز چای سبز

یسد گرین تی
آیسد گرین تی (czekma13/iStock)

چای سبز سالم‌‏ترین نوشیدنی در جهان شناخته شده است. این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان‌‏ها و مواد مغذی است که اثرات قدرتمندی بر بدن دارد. این مزایا شامل بهبود عملکرد مغز، از دست دادن چربی، کاهش خطر سرطان و .. است.

در اینجا ۱۰ مورد از فواید چای سبز که در مطالعات تحقیقاتی بر روی انسان تأیید شده است را معرفی می‌‏کنیم.

 

۱-چای سبز حاوی ترکیبات فعال زیستی مختلفی است که می‌‏تواند سلامت را بهبود بخشد

چای سبز بیشتر از یک نوشیدنی ساده است. مواد فعال زیستی موجود در برگ چای باعث ایجاد مواد مغذی مهمی در این نوشیدنی شده است. پلی فنل‌‏ها مانند فلاونوئیدها و ترکیب‌‏های موجود مانند آنتی اکسیدان قوی عمل می‌‏کنند. این مواد می‌‏تواند رادیکال‌‏های آزاد در بدن را کاهش دهد و از سلول‌‏ها و مولکول‌‏ها در برابر آسیب محافظت کند. رادیکال‌‏های آزاد مهمترین نقش در پیری و ایجاد انواع بیماری در بدن را بازی می‌‏کند.

یکی از ترکیبات قوی چای سبز، آنتی اکسیدان‌‏های موجود(EGCG)  در آن‌‏ها است که برای درمان بیماری‌‏های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته و یکی از دلایل اصلی مفید بودن چای سبز و خواص قدرتمند دارویی آن است. چای سبز همچنین دارای مقادیر کمی از مواد معدنی است که برای سلامت مهم است.

سعی کنید چای سبز از برندهای تجاری معتبر و ترجیحا ارگانیک انتخاب کنید؛ چون برخی از مارک‌‏های با کیفیت پایین‌‏تر حاوی سطوح بیش از حدی از فلوراید هستند.

۲-ترکیبات موجود در چای سبز می‌‏تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و شما را باهوش‌‏تر کند

چای سبز، نه تنها برای خواب آلودگی مفید است، بلکه باعث افزایش هوش شما نیز می‌‏شود. عنصر کلیدی فعال در آن کافئین است، که به عنوان یک محرک مهم شناخته شده است. کافئین موجود در چای سبز به اندازه‌‏ی قهوه نیست و باعث ایجاد اثرات «دلهره‌‏» به خاطر استفاده بیش از حد از کافئین در فرد نمی‌‏شود.

کافئین در مغز فرستنده‌‏های عصبی مهارکننده به نام آدنوزین را مسدود می‌‏کند و به این ترتیب موجب افزایش غلظت انتقال دهنده‌‏های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین در مغز می‌‏شود. همچنین موجب بهبود جنبه‌‏های مختلف عملکرد مغز، از جمله بهبود خلق و خو، هوشیاری و حافظه می‌‏شود.

چای سبز همچنین حاوی اسید آمینه « L-theanine» است که باعث افزایش اثرات ضد اضطراب و افزایش دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز می‌‏گردد.

مطالعات نشان می‌‏دهد که کافئین و اسید آمینه «L-theanine» می‌‏تواند اثرات هم افزایی داشته باشند و ترکیبی از این دو به خصوص در بهبود عملکرد مغز بسیار مؤثر است.

بسیاری از افراد از نوشیدن چای سبز انرژی با ثبات‌‏تر و سازنده‌‏تری در مقایسه با قهوه به دست می‌‏آورند.

۳- چای سبز موجب افزایش چربی سوزی و بهبود عملکرد فیزیکی بدن می‌‏شود

اگر به دنبال مکمل غذایی چربی سوز می‌‏گردید، چای سبز انتخاب خوبی است. در آزمایشات مشخص شده که چای سبز موجب افزایش چربی سوزی و سرعت سوخت و ساز بدن می‌‏شود.

در آزمایشی که بر روی ۱۰ مرد سالم صورت گرفت، چای سبز مصرف انرژی در این افراد را به میزان ۴ درصد افزایش داد؛ هر چند که افزایش در متابولیسم بدن به دلیل استفاده از چای سبز به بدن فرد بستگی دارد.

در دو مطالعه‌‏ی جداگانه مشخص شده است کافئین برای افزایش عملکرد فیزیکی در حدود ۱۱ الی ۱۲ درصد به طور متوسط سهیم است.

۴-آنتی اکسیدان‌‏ موجود در چای سبز می‌‏تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را کاهش دهد

سرطان به دلیل رشد کنترل نشده سلول‌‏های بدن ایجاد می‌‏شود. این یکی از علل مهم مرگ و میر در جهان شناخته شده است.

اکسیداسیون منجر به توسعه سرطان می‌‏گردد و آنتی اکسیدان‌‏ها اثر حفاظتی دارند.

چای سبز منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است و می‌‏تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد:

سرطان پستان: مطالعات نشان داد که نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به این بیماری را تا ۲۲ درصد کاهش می‌‏دهد. سرطان پستان شایع‌‏ترین سرطان در زنان است.

سرطان پروستات: مطالعه نشان می‌‏دهد که در مردان پس از نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به این نوع سرطان ۴۸ درصد کاهش یافته است. این نوع سرطان شایع ترین بیماری در مردان است.

سرطان روده بزرگ: بر طبق مطالعه‌‏ای که بر روی بیش از ۶۹ هزار و ۷۱۰ زن چینی صورت گرفت، محققان دریافتند که مصرف چای سبز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۵۷ درصد کاهش می‌‏دهد.

با ادامه مطالعات در این زمینه مشخص شده است مصرف چای سبز ابتلا به انواع مختلف سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌‏دهد.

البته به خاطر داشته باشید که با اضافه کردن شیر در چای خود می توانید ارزش و خاصیت آنتی اکسیدان را کاهش دهید.

۵-چای سبز قادر به حفاظت از مغز شما در دوران سالمندی است و موجب کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون می‌‏شود

چای سبز نه تنها می‌‏تواند موجب بهبود عملکرد مغز در مدت زمان کوتاهی شود، بلکه از مغز در میانسالی نیز محافظت می‌‏کند.

بیماری آلزایمر شایع‌‏ترین بیماری عصبی انسان و علت اصلی زوال عقل است. بیماری پارکینسون نیز دومین بیماری شایع عصبی است که باعث مرگ سلول‌‏های عصبی و مانع تولید دوپامین در مغز می‌‏شود.

ترکیبات «catechin» موجود در چای سبز اثرات مختلف محافظتی بر سلول‌‏های عصبی در آزمایش‌‏های صورت گرفته بر روی حیوانات داشته که نتیجتاً به  کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون منجر شده است.

۶-چای سبز باکتری را از بین‌‏ می‌‏برد و باعث بهبود سلامت دندان و کاهش خطر ابتلا به عفونت ‌‏شود

ترکیب‌‏های موجود در چای سبز دارای اثرات بیولوژیکی زیادی است. برخی مطالعات نشان می‌‏دهد که چای سبز می‌‏تواند باکتری را از بین برده و مانع گسترش ویروس‌‏ها مانند ویروس آنفولانزا در بدن شود و به طور بالقوه موجب کاهش خطر ابتلا به عفونت گردد.

استرپتوکوکوس موتانس، «Streptococcus mutans» باکتری مضر اولیه در دهان است. این باکتری باعث تشکیل پلاک و در نتیجه آن، ایجاد حفره و پوسیدگی دندان می‌‏شود.

ترکیب‌‏های موجود در چای سبز می‌‏تواند رشد استرپتوکوک موتانس را مهار کند. مصرف چای سبز موجب بهبود بهداشت دهان و دندان و کاهش خطر پوسیدگی است. یکی دیگر از مزایای بسیار جذاب این نوشیدنی …  این است که می‌‏تواند بوی بد دهان را کاهش دهد.

۷-چای سبز، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌‏دهد

دیابت نوع دو، اپیدمی چند دهه گذشته است و در حال حاضر در حدود ۳۰۰ میلیون نفر از مردم در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری باعث بالابودن سطح قند و مقاومت بدن در مقابل انسولین شده و بدن توانایی تولید انسولین را ندارد.

مطالعات نشان می‌‏دهد که مصرف چای سبز می‌‏تواند میزان حساسیت انسولین بدن را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد.

با توجه به مطالعات صورت گرفته بر روی ۲۸۶ هزار و ۷۰۱ نفر به طور جداگانه، مصرف کنندگان چای سبز تا میزان ۱۸ درصد کمتر به دیابت مبتلا می‌‏شوند. در یک مطالعه بر روی افراد ژاپنی مشخص شد که کسانی که چای سبز می‌‏نوشند ۴۲ درصد کمتر از دیگران به دیابت نوع دو مبتلا می‌‏شوند.

۸- خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق را کم می‌‏کند

بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی، بزرگ‌‏ترین علل مرگ و میر در جهان است     .

چای سبز میزان برخی از عوامل اصلی ایجاد این بیماری چون کلسترول، کلسترول ال‌‏دی‌‏ال و تری گلیسیرید را کم می‌‏کند.

بر اساس این مطالعات مصرف چای سبز باعث می‌‏شود تا افراد ۳۱ درصد فرد کمتر در معرض خطر بیماری‌‏های قلبی عروقی قرار گیرند.

۹-کاهش وزن و ابتلا به چاقی

چای سبز با افزایش میزان سوخت و ساز در کوتاه مدت می‌‏تواند به شما کمک کند وزن خود را کم کنید. مطالعات متعدد نشان می‌‏دهد که چای سبز منجر به کاهش چربی بدن، به خصوص در ناحیه شکم می‌‏شود.

۱۰. افزایش طول عمر

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی ۴۰ هزار و ۵۳۰ ژاپنی، کسانی که چای سبز می‌‏نوشند عمر طولانی‌‏تری دارند.

اپک‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی