Search
Asset 2

کارشکنی وزیر سابق دادگستری درخصوص دستورات ترامپ و خوش‌خدمتی او برای فرمان‌های بایدن

دونالد ترامپ و پیتر ناوارو مشاور کاخ سفید در حال بازدید از یک اتوموبیل تمام الکتریک در فضای باز کاخ سفید - ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰ (Tasos Katopodis/Getty Images)
دونالد ترامپ و پیتر ناوارو مشاور کاخ سفید در حال بازدید از یک اتوموبیل تمام الکتریک در فضای باز کاخ سفید - ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰ (Tasos Katopodis/Getty Images)

به گفته پیتر ناوارو، مشاور ارشد سابق ترامپ، در دوره انتقال منتهی به روز تحلیف در ۲۰ ژانویه، وزارت دادگستری آمریکا در مسیر اجرای دستورات اجرایی ترامپ موانع ایجاد می‌کرد، در حالی که مواردی که توسط رئیس جمهور منتخب جو بایدن تهیه شده بود را سریعاً پیگیری می‌کرد.

ناوارو در مصاحبه‌ای که روز هفتم فوریه منتشر شد، به فاکس نیوز گفت «ویلیام بار، دادستان کل دولت ترامپ، در واقع معلوم شد که اولین دادستان کل جو بایدن است.»

وی افزود «ما بیش از ۳۰ دستورالعمل اجرایی داشتیم که پس از روز انتخابات در صف اجرا و آماده اقدام بودند، اما به این موانع برخورد می‌کردند. معلوم شد که دفتر مشاوره حقوقی ویلیام بار در حال پیگیری سریع همه دستورات اجرایی جو بایدن بود،  و اساساً این یک کودتای عمیق بود.»

ناوارو این اظهارات را هنگامی مطرح کرد که از او خواسته شد توضیح دهد چگونه بایدن در اولین روزهای حضور خود در دولت ده‌ها دستور اجرایی آماده انجام داشت. ناوارو گفت که وی در طول چهار سال حضور در کاخ سفید در تهیه بیش از ۵۰ دستور اجرایی کار کرده است. دفتر مشاور حقوقی  وزارت دادگستری، به عنوان حلقه نهایی فرآیند تعیین کننده این است که آیا رئیس جمهور دارای اختیار قانونی در خصوص محتوای دستور داده شده هست یا خیر.

وی ادامه داد «ما در خصوص وزارت دادگستری آهسته قدم برداشتیم و این مشکلی است که من بارها و بارها به ترامپ گفتم و او باید ماه‌ها قبل ویلیام بار را اخراج می‌کرد. او تا سال آخر این دولت، واقعاً از بسیاری جهات علیه این دولت کار کرد … گلوگاه بسیاری از کارهایی که ما انجام دادیم در وزارت دادگستری بود.»

ویلیام بار در تماس تلفنی با اپک تایمز، اظهار داشت که اظهارات ناوارو «نامعقول» بود. وزارت دادگستری تا کنون به درخواست نظر اپک تایمز پاسخ نداده است.

بار در ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۰ استعفای خود را به عنوان دادستان کل اعلام کرد و در ۲۳ دسامبر دفتر خود را ترک کرد. در آن زمان، تیم حقوقی ترامپ چالش‌های زیادی را برای نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ دنبال می‌کرد و بار ضمن تحسین دستاوردهای ترامپ خاطرنشان کرد که وزارت دادگستری به تحقیقات در مورد ادعای مربوط به کلاهبرداری در انتخابات ادامه خواهد داد.

در هفتم ژانویه، یک روز پس از  تجاوز به کنگره، بار با صدور بیانیه‌ای از رئیس جمهور انتقاد کرد و گفت «سازماندهی گروهی از اوباش برای تحت فشار قرار دادن کنگره غیرقابل توجیه است. رفتار دیروز رئیس جمهور خیانت به مقام و طرفداران وی بود.»

دونالد ترامپ در حال حاضر با محاکمه استیضاح به اتهام تحریک به شورش از طریق سخنرانی‌اش در ششم ژانویه روبرو است. وی در جریان اظهارات خود، به هوادارانش گفت که صدای خود را به شیوه‌ای «صلح آمیز و میهن پرستانه» به گوش برسانند، اما بسیاری از رسانه‌ها و دموکرات‌ها بخش‌‌‏هایی از سخنرانی را انتخاب و با استفاده از آنها رئیس جمهور را به تحریک خشونت متهم کردند.

 

مطالب دیگر:

 

ساکن ووهان: سال گذشته، در طول اوج پاندمی روزانه حداقل ۵،۰۰۰ نفر می‌مُردند

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما: فصل ۱۶ قسمت دوم: کمونیسم پنهان در جنبش زیست محیطی

استیون راجرز: پاکسازی ارتش آمریکا می‌تواند این کشور را به سمت کمونیسم سوق دهد

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی