Search
Asset 2

هشدار وزارت بهداشت نسبت به رشد سریع سالمندی در ایران؛ از هر سه ایرانی، دو نفر سالمند خواهند بود

معاون وزیر بهداشت با هشدار نسبت به روند نگران‌کننده افزایش جمعیت سالمندان در ایران گفت که بر اساس پیش‌بینی‌ها، طی ۶۰ سال آینده از هر سه ایرانی، دو نفر در سن سالمندی خواهند بود.
(irna.ir)

معاون وزیر بهداشت با هشدار نسبت به روند نگران‌کننده افزایش جمعیت سالمندان در ایران گفت که بر اساس پیش‌بینی‌ها، طی ۶۰ سال آینده از هر سه ایرانی، دو نفر در سن سالمندی خواهند بود.

علیرضا رئیسی، روز شنبه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر)، با اشاره به سرعت بالای پیر شدن جمعیت ایران بیان کرد: «میانگین سالمندی در کشور اکنون به ۲۴ درصد رسیده است و اگر برای آن برنامه‌ریزی نشود، در آینده نزدیک با بحران جمعیتی مواجه خواهیم شد.»

رئیس انجمن علمی سالمندشناسی و طب سالمندان ایران نیز روز دوشنبه ۱۴ مهر نسبت به سرعت بالای ورود کشور به مرحله سالمندی هشدار داد و گفت که در دو دهه آینده جمعیت سالمندان ایران بیش از دو برابر خواهد شد.

دکتر احمد دلبری، متخصص طب سالمندی، با اشاره به روند جهانی افزایش جمعیت سالمندان گفت که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال در جهان از حدود یک میلیارد نفر به بیش از دو میلیارد نفر خواهد رسید.

دلبری با اشاره به وضعیت ایران افزود: «بر اساس آمارهای رسمی، هم‌اکنون بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن دارند؛ به عبارتی حدود ۱۲ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند.»

او هشدار داد که بر اساس پیش‌بینی‌های جمعیت‌شناسی، تا سال ۱۴۳۰ خورشیدی (۲۰۵۰ میلادی) شمار سالمندان ایران به بیش از ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید.

پیش‌تر نیز رئیس سازمان بهزیستی در مردادماه سال جاری اعلام کرده بود که سرعت ورود ایران به دوره سالمندی یکی از پنج سرعت بالای جهان است در حالی که زیرساخت‌ها برای مواجهه با پیامد‌های آن به کندی پیش می‌رود.

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی