یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است که سیمکارتهای سفید در بازار سیاه با قیمت «گزاف» خرید و فروش میشود.
به گزارش ایلنا، مصطفی پوردهقان اردکان روز شنبه ۸ آذر، اعلام کرد: «سیم کارتهایی که فیلتر نیست (سیمکارت سفید) از روز اول که ما داخل مجلس آمدیم به صورت غیرمستقیم به نمایندهها پیشنهاد میشد که اگر نیاز دارید ما خط شما را آزاد کنیم.»
او در ادامه تأکید کرد همان افرادی که اینترنت را تهدیدی برای جامعه معرفی میکنند، خود دور از چشم افکار عمومی از خطوط بدونفیلتر و پرسرعت بهره میبرند.
«سیمکارت سفید» به خطوط موبایلی با اینترنت آزاد و پرسرعت گفته میشود که خارج از سازوکار فیلترینگ، به سرویسهای مسدودشده برای عموم مردم دسترسی دارند.
در روزهای اخیر، فعالسازی ابزار تازهای در پلتفرم ایکس که امکان نمایش موقعیت جغرافیایی اتصال حسابها را فراهم میکند، به کانون بحثهای گسترده در فضای مجازی تبدیل شده و واکنشهای پرشماری را در شبکههای اجتماعی به دنبال داشته است.
این ویژگی از روز جمعه ۳۰ آبان در شبکه اجتماعی ایکس فعال شده و معمولاً نام کشور یا منطقهای که حساب از آن مدیریت میشود را نمایش میدهد.
وزارت امور خارجه ایالات متحده روز گذشته در بیانیهای اعلام کرد که جمهوری اسلامی دسترسی مردم ایران به اینترنت آزاد را قطع کرده ولی همزمان به مقامات حکومتی اجازه استفاده از اینترنت ویژهای موسوم به «اینترنت سفید» را داده است.
این نهاد آمریکایی افزود: «دسترسی به اطلاعات یک حق بنیادین است، نه امتیازی که فقط به عدهای محدود اعطا شود.»

















