Search
Asset 2

میزان خواب کافی برای یک نوجوان چقدر است؟

Teenagers_in_Moscow-700x420
(Wikimedia Commons)

یکی از نگرانی‌‌‏های والدین در خصوص فرزندان نوجوان‌شان این است که آنها به قدر کافی بخوابند. تحقیقات نشان می‌دهد که خواب کم و ناکافی در میان نوجوان در سراسر دنیا رایج است و این می‌تواند معضلات زیادی را برای نوجوان ایجاد کند.

اولین چیزی که والدین باید بدانند این است که بدن یک نوجوان هنوز در حال رشد است و مغز آنها هنوز در حال توسعه است. بنابراین آنها نیاز به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند.

آنها همچنین دارای ریتم خواب و بیداری متفاوتی هستند و همچنین ترشح هورمون ملاتونین (هورمون خواب) در آنها متفاوت است. به همین دلیل آنها به خواب عصرگاهی تمایل بیشتری دارند و به دیرتر خوابیدن و دیرتر بیدار شدن میل بیشتری دارند. البته صبح زود بیدار شدن برای رفتن به مدرسه این ریتم را به هم می‌ریزد.

بررسی ۸۶۴ مقاله‌ای که دانشمندان در مورد میزان خواب نوجوانان و رابطه آن با سلامتی‌شان نشان می‌دهد که افراد بین ۱۳ تا ۱۸ سال، در طول شبانه روز نیاز دارند ۸ الی ۱۰ ساعت بخوابند.

بررسی اخیر نشان داد نوجوانانی که کمتر از هشت ساعت خواب دارند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به خودکشی، اضافه وزن، افت تحصیلی، کم حواسی و دیگر آسیب‌ها هستند.

از طرف دیگر خواب نه ساعت یا بیشتر موجب احساس رضایت بیشتر از زندگی، مشکلات درمانی بهداشتی کمتر و روابط خانوادگی با کیفیت بهتر برای نوجوانان بوده است.

تحقیقات نشان داده است که نوجوانانی که ساعات خواب کمتر از شش ساعت در شب داشته‌اند، رانندگی‌های پرخطرتری داشته‌اند و نرخ مصرف مواد مخدر و الکل در آنها بیشتر بوده است.

همچنین شواهدی وجود دارد که نوجوانانی که خواب کافی دارند، نسبت به سایر هم سن و سالان‌شان وضعیت فشار خون و کلسترول و قند خون بهتری دارند و مقاومت بدن‌ و اضافه وزن کمتری دارند. هم زمان میان نقش فعالیت بدنی کافی، تغذیه صحیح، و میزان تماشای تلویزیون و … نیز اهمیت زیادی دارد.

متاسفانه، بررسی‌ها در سطح جهانی نشان می‌دهد که در ۵۳ درصد موارد نوجوانان کمتر از هشت ساعت خواب در شبانه روز دارند.

یک تحقیق که اخیراً در ایالات متحده انجام شده نشان می‌دهد که تنها ۵ درصد نوجوانان توصیه‌های مربوط به زمان خواب، فعالیت فیزیکی و زمان مربوط به تماشای تلویزیون، موبایل، تبلت و… را رعایت می کنند و هرچه سن نوجوانان بیشتر باشد این رعایت کمتر می‌شود.

با توجه به اینکه نوجوانان در مرحله رشد قرار دارند، اتفاقات زیادی در مغز آنان روی می‌دهد و تغییرات عمده‌ای در تفکر، احساسات، رفتار و روابط بین فردی آنها روی می‌دهد. میزان خواب می‌تواند به طور مستقیم روی تعادل و عملکرد هورمون‌های نوجوان در حال رشد تأثیر بگذارد.

والدین می‌توانند به طرق مختلف به نوجوانان خود کمک کنند تا خواب کافی داشته باشند و به آنها بیاموزند که تخت خواب در شب محلی برای خوابیدن آنها است، نه چشم دوختن به صفحه موبایل. استفاده از موبایل و تبلت در ساعات خواب باعث کم خوابی و اختلال خواب در نوجوانان می‌شود. والدین می‌توانند از پایه‌های مخصوص شارژ گوشی استفاده کنند و آن را در جایی دور از اتاق خواب نوجوانان قرار دهند تا هنگام خواب گوشی را از آنها دور کنند.

 

وندی هال استاد دانشکده پرستاری دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا است. این مقاله اولین بار در نشریه کانورسیشن منتشر شده است.

مطالب دیگر:

پزشکان هشدار دادند که یکی از دوقلوهایش را سقط کند، اما او گوش نکرد

دادگاهی در لندن ادعای برداشت اجباری اعضای بدن در چین را بررسی می‌کند

نیک‌خواهی و درستکاری یک امپراتور بزرگ

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی