Search
Asset 2

ایران در یک‌قدمی بازگشت تحریم‌های سازمان ملل؛ تأکید پزشکیان بر عدم توقف برنامه هسته‌ای

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی به تصمیم شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم‌های موسوم به «مکانیسم ماشه» (اسنپ‌بک) واکنش نشان داد.
مسعود پزشکیان. (drpezeshkian.ir)

مسعود پزشکیان، رئیس‌ دولت جمهوری اسلامی، در واکنش به تصمیم شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم‌های موسوم به «مکانیسم ماشه» (اسنپ‌بک) اعلام کرد که این تصمیمات نمی‌تواند مانع از پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شود.

پزشکیان روز شنبه، ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور)، گفت: «این‌ها نمی‌توانند جلوی ما را بگیرند؛ می‌توانند (تأسیسات هسته‌ای) نطنز و فردو را بزنند، اما آدم‌های ما می‌توانند بهتر از نطنز را بسازند.»

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت که در صورت بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این اقدام، گزینه‌های متعددی از جمله خروج از توافق اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بررسی جدی موضوع خروج از پیمان ان‌پی‌تی را در دستور کار دارد.

او همچنین افزود که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا می‌دانست مذاکرات با طرف‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای بی‌نتیجه خواهد بود و با وجود تأکید رهبر انقلاب بر بی‌ثمر بودن این روند، صرفاً برای جلوگیری از «بهانه‌جویی غرب» وارد گفتگو شد.

در همین حال، سخنگوی شورای نگهبان نیز اعلام کرد که تاکنون صحبتی دربارهٔ خروج از NPT با شورای نگهبان انجام نشده است.

او گفت: «اگر موضوع خروج از NPT مشمول مصوباتی شود که نیاز به بررسی شورای نگهبان داشته باشد، شورا ورود خواهد کرد. در مورد طرح‌های مجلس نیز باید دید چه طرحی به تصویب می‌رسد؛ در آن صورت شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی خود اظهارنظر خواهد کرد.»

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی