Search
Asset 2

رئیس مجلس شورای اسلامی: درپی تأیید شورای نگهبان، قانون تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابلاغ شد

محمدباقر قالیباف اعلام کرد که درپی تأیید شورای نگهبان، قانون تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابلاغ شد.
(ecoiran.com)

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که درپی تأیید شورای نگهبان، قانون تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابلاغ شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای که در روز پنج‌شنبه ۲۶ ژوئن (۵ تیر) در صفحه اجتماعی ایکس منتشر کرد، خطاب به مسعود پزشکیان، رئیس دولت جمهوری اسلامی نوشت که ادامهٔ همکاری با آژانس که با «زمینه‌سازی جنگ و تجاوز بعنوان حافظ منافع ضدبشری و کارپرداز» اسرائیل ایفای نقش می‌کند «تا حصول اطمینان از تامین امنیت مراکز هسته‌ای ما ممکن نیست.»

در همین راستا، سخنگوی شورای نگهبان نیز اعلام کرد که این شورا طرح الزام دولت به تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تایید کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که تاکنون هیچ اطلاعیه رسمی از سوی جمهوری اسلامی مبنی بر تعلیق همکاری دریافت نکرده است.

روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه علنی، طرح الزام دولت به تعلیق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را تصویب کردند.

محمود نبویان، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز یکی از اهداف این طرح را تأمین امنیت مراکز هسته‌ای ایران بیان کرد و گفت: ما خواستار امنیت تأسیسات هسته‌ای و غنی‌سازی داخل کشور هستیم.

نبویان افزود‌ که براساس این طرح «نصب هرگونه دوربین پادمانی و فراپادمانی» برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای «ممنوع» خواهد شد.

در واکنش به این تصمیم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که مسکو خواهان ادامه همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز روز پنج‌شنبه ۲۶ ژوئن (۵ تیر) اعلام کرد که بازرسان آژانس در حال حاضر به ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران دسترسی ندارند و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای را صادر کنند.

به گفته گروسی او در نامه‌ای رسمی به عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، درخواست بازدید از سایت‌های هسته‌ای در ایران را مطرح کرده، اما تاکنون پاسخی از سوی تهران دریافت نکرده است.

در سال‌های پایانی دهه ۱۳۳۰، ایران به چارچوب فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد شد و از آن زمان در قالب پروتکل‌هایی با این نهاد جهانی، در حوزه انرژی هسته‌ای تعامل داشته است.

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی