Search
Asset 2

آخرین گزارش از اسناد پاناما: شی جین‌‌‌‏پینگ چطور خود و خانواده‌‌‌‏اش را از اتهام فساد حفظ می‌‌‌‏کند

از چپ به راست، زنگ چینگ‌‏هنگ، معاون سابق رییس جمهور چین، شی جین پینگ، رهبر کنونی حزب کمونیست چین، ژانگ گائولی، معاون اول نخست وزیر چین (Feng Li/Getty Images)
از چپ به راست، زنگ چینگ‌‏هنگ، معاون سابق رییس جمهور چین، شی جین پینگ، رهبر کنونی حزب کمونیست چین، ژانگ گائولی، معاون اول نخست وزیر چین (Feng Li/Getty Images)

اوراق پاناما، مجموعه‌ای است که اخیراً منتشر شده و حاوی بیش از ۱۱ میلیون سند محرمانه افشا شده از پولشویی، ذخیره اموال و فرار از مالیات بسیاری از سیاستمداران و مقامات رده بالای کشورهای مختلف است. در این لیست بلندبالا نام تعدادی از مقامات برجسته حزب کمونیست چین نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی، تعدادی از بستگان «شی جین پینگ»، رهبر چین، «لیو یان شن» و « ژانگ گائولی» از اعضای کمیته دائمی دفتر سیاسی و «زنگ چینگ هونگ»، معاون سابق متهم به فساد رئیس جمهور چین از طریق شرکت «موساک فونسکا» اقدام به پول‌شویی کرده‌اند.

شرکت موساک فونسکا یک بنگاه حقوقی در پاناما است که با ایجاد ۲۴۰ هزار شرکت برون مرزی برای شخصیت‌های برجسته سیاسی و افراد مشهور پنهانگاه مالیاتی ایجاد کرده است.

این اوراق مربوط به اطلاعات محرمانه ۴۰ سال است و در اواخر سال ۲۰۱۵ به بیرون درز کرده است.  کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی با همکاری بیش از ۱۰۰ مرکز خبری در سراسر دنیا اقدام به جمع‌آوری این اطلاعات کرده است.

«دنگ جیاگویی»، برادر همسر شی جین پینگ، سه شرکت به نام خودش ثبت کرده بود که یکی از آن‌ها در سال ۲۰۰۷ و دوتای دیگر در سال ۲۰۱۲ ، زمان به قدرت رسیدن شی منحل شدند.

به نظر می‌آید که تصمیم دنگ برای چشم پوشی از اموال خارجی خود بر اساس برخی ملاحظات سیاسی صورت گرفته است.

«وانگ جیانلین»، رئیس گروه واندا در دالیان، طی یک سخنرانی در دانشگاه هاروارد در مهرماه سال گذشته گفت که خانواده دنگ برای شش سال از سهامدار این شرکت بودند و قبل از عمومی شدن شرکت، این سهام فروخته شد و جلوی ثروت بادآورده‌ای گرفته شد.

این  دست گزارش‌ها در کنار خبر‌‌‏های مطبوعات چینی خارج از چین، حکایت از آن دارد که شی زمانیکه خود را برای رهبری چین آماده می‌کرد از اعضای خانواده‌اش خواست تا از برخی از تجارت های خود به خصوص در خارج از کشور دست بردارند. با این کار در اوج زمانی که وی اعضای حزب و خانواده‌‌‏شان را به فساد متهم می‌‌‏کند، خود و خانواده‌اش را از اتهام به فساد حفظ می‌‌‏کند.

این در حالیست که بستگان برخی دیگر از اعضای حزب کمونیست چین که در رأس قدرت بودند، دارایی های خود را در خارج از کشور نگهداری می‌کردند.

به عنوان مثال «جیا لی‌پینگ»، عروس «لیو یان‌شن»، رئیس پروپاگاندای حزب، از سال ۲۰۰۹، سهامدار و مدیر یک شرکت سهامی در جزایر ویرجین بریتانیا به نام «اولترا تایم اینوستمنت» است.

«جیا چون وانگ»، پدر جیا از سال ۱۹۸۵ به مدت دو دهه در سمت‌های مختلف در بخش‌های امنیتی و حقوقی وزارت امنیت چین کار می‌کرد و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ پستی هم ارز معاون دادستان در آمریکا داشته است.

«لی شینگ پوت»، داماد «ژانگ گائولی»، معاون اول نخست وزیر چین، سهامدار سه شرکت در جزایر ویرجین بریتانیا است.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی