Search
Asset 2

آزادی مقامات مسئول در رسوایی شیر‎خشک‎های آلوده در چین

مأموران چینی در حال بررسی تاریخ روی قوطی‎های شیرخشک. 9 فوریه 2010. (AFP/Getty Images)
مأموران چینی در حال بررسی تاریخ روی قوطی‎های شیرخشک. 9 فوریه 2010. (AFP/Getty Images)
مأموران چینی در حال بررسی تاریخ روی قوطی‎های شیرخشک. 9 فوریه 2010. (AFP/Getty Images)
مأموران چینی در حال بررسی تاریخ روی قوطی‎های شیرخشک. ۹ فوریه ۲۰۱۰. (AFP/Getty Images)

پکن به‎تازگی اعلام کرده است که تعدادی از مقامات سابق ایمنی مواد غذایی این کشور را که گفته می‎شود مسئول رسوایی آلودگی شیرخشک نوزادان بوده‎اند، به شغل‌های جدید منصوب کرده است. شیر‎خشک‎های آلوده به ملامین در چین باعث مسمومیت صدها هزار نفر از نوزادان چینی و مرگ تعدادی از آن‎ها شده است.

در سال ۲۰۰۸، در مقادیر زیادی از شیر خشک نوزادان یک ماده‎ی شیمیایی صنعتی به‎نام «ملامین» کشف شد. این شیرخشک‎ها در سراسر چین پخش و حتی به خارج‎از کشور صادر شده بود. این موضوع در اوایل سال ۲۰۰۸ علنی شد؛ اما تا پایان المپیک پکن در ماه اوت بر آن سرپوش گذاشته شد تا باعث شرم‎ساری رژیم چین نگردد.

تعدادی از مقامات در آن زمان مجازات شدند و رژیم چین توانست تعهد خود را نسبت‎به ایمنی مواد غذایی اثبات کند.

«شیا مینگ»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه Staten Island در مصاحبه‎ای تلفنی اظهار داشت: « در‎واقع، در جریان آن رسوایی، مقاماتی که مایل بودند درصورت وقوع حادثه‎ای اجتماعی خود را برای حزب کمونیست قربانی کنند، به آن کمک کردند.»

وی افزود: «وقتی این مقامات از لحاظ سیاسی قابل اعتماد باشند و با حزب همکاری کاملی داشته باشند، راه را برای این‎که دوباره روزی بر سر کار بیایند، باز کرده‎اند.»

این استنباط، درک ویژه‎ای از تبلیغات سهمگین رژیم چین علیه فساد در رسانه‎های دولتی آن کشور ایجاد می‎کند. با انتشار اخبار جدیدی مبنی‎بر این‎که همان مقامات به شغل‎های جدیدی منصوب شده‎اند، می‎توان متوجه اهمیت نقش رابطه‎سالاری در رژیم چین شد.

۱۰ ژوئیه اعلام شد که «سان شیانزی»، یک مقام سابق در بخش ایمنی مواد غذایی در سازمان غذا و داروی چین به معاون آن سازمان ترفیع مقام داده شده است.

دو روز بعد مشخص شد که «وانگ ژیکای»، یک مقام ارشد سابق در وزارت کشاورزی چین نیز به‎عنوان رئیس دفتر امور دامداری و دامپروری منصوب شده است. وانگ نیز چند سال پیش به‎خاطر قصور در انجام وظیفه، تنزل مقام گرفته بود.

بررسی‎ها نشان می‎دهد، در چین به روی کار آمدن مجدد مقاماتی که قبلاً به‎خاطر فساد تنبیه شده بودند ، بعد‎از فروکش کردن خشم مردم غیرمعمول نیست.

نمونه‎ی شناخته شده‎ی آن می‎توان به انتصاب مجدد یک مدیر ۵۶ ساله به‎عنوان معاون کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین اشاره کرد. وی در اواخر سال ۲۰۰۵، زمانی که رئیس اداره‎ی حفاظت از محیط زیست بود، پس‎از انفجار کارخانه‎ی پتروشیمی در استان «جیلین» که باعث انتشار ۱۰۰ تُن سم به رودخانه‎ی Songhua شد، از کار برکنار شد.

به گفته‎ی شیا مینگ، «برای هر نوع بحران در امنیت عمومی یا اجتماعی، سطوح فوقانی رژیم چین تنها مشغول وظایف صوری خود می‎شوند. هنگامی‎که بخواهند برای واجد شرایط بودن یکی‎از اعضایش تصمیم‎گیری کنند، وفاداری او را به حزب می‎سنجند.»

وی افزود: «یکی‎از راه‎های تعیین وفاداری فرد این است که آیا حاضر به قربانی کردن خود برای حزب است یا خیر. » بنابراین پس‎از توبیخ و مجازات ظاهری فرد، او را در محلی دور دوباره به کار می‎گیرند.

شیا با توضیح این‎که رشد تولید ناخالص داخلی تعیین‎کننده‎ی اصلی آینده‎ی حرفه‎ای مقامات حزب است، اظهار داشت، «شرکت‎های دولتی و مقامالت عالی رتبه با یک‎دیگر گروه‎های ذینفعی را تشکیل داده‎اند که از هم محافظت می‎کنند. دولت چین از به‎خطر افتادن جان شهروندانش بر اثر مصرف غذاهای آلوده نمی‎ترسد؛ اما از خشم و اعتراض آن‎ها از رسانه‎ای شدن ماجرا وحشت می‎کند.»

مجازات شهروندان

در‎حالی‎که تعدادی‎از مقامات مسئول رسوایی اخیر دستگیر شدند، شهروندانی که به‎دنبال افشای موضوع بودند نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

در سال ۲۰۱۰، «ژائو لیان‎های»، کارگر سابق اداره‎ی ایمنی مواد غذایی و از فعالان و مدافعان والدین کودکان آسیب‎دیده در جریان رسوایی شیرخشک آلوده، به دو و نیم سال زندان به‎خاطر «اخلال در نظم عمومی» محکوم شد. در واقع، او وب‎سایتی را برای کودکان مبتلا به سنگ کلیه بر‎اثر استفاده از شیرخشک آلوده راه‎اندازی کرده بود و تلاش می‎کرد تا قربانیان این ماجرا را گرد هم آورد و به انتشار اسنادی دست زده بود که به مقامات دستور داده شده بود تا آمار موارد سنگ کلیه نوزادان را کم‎ گزارش دهند.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‎شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی