Search
Asset 2

آهنگی که پس از ۱۰۰۰ سال دوباره نواخته می‎شود

این آهنگ باستانی از قرن ۱۱ میلادی گمشده بود، اما حالا به لطف دانشگاه کمبریج دوباره می‌‌‏توان آن را شنید.

نام آن «نوای همدردی» است که بازگویی موسیقیایی متنی از قرن ششم است که بوئتیوس، فیلسوف روم آن را نوشته است. این نوشته یکی از مهم‌‌‏ترین آثار قرون وسطی است که بوئتیوس در طول حبس خود، در مدت کوتاهی قبل از اعدام به جرم خیانت، نوشته است.

تیمی در دانشگاه کمبریج دو دهه زمان برای بازسازی این آهنگ صرف کرده است. نوازندگان قرون وسطی از   «neumes»، یک نوع سیستم برای نوشتن نت‌‌‏های موسیقی، استفاده می‌‌‏کردند.

جزئیات برگه مربوط به آهنگی که به سرقت رفته بود و توسط کتابخانه دانشگاه کمبریج بازسازی شد.  (Cambridge University Library)
جزئیات برگه مربوط به آهنگی که به سرقت رفته بود و توسط کتابخانه دانشگاه کمبریج بازسازی شد. (Cambridge University Library)

دکتر «سام بارت» از دانشگاه کمبریج در این باره گفت که این سیستم نگارش موسیقی، سمت و سوی ملودی و جزئیاتی مربوط به انتقال صدا بدون تعیین هر گام موسیقی را نشان می‌‌‏دهد که این امر یک مشکل عمده است…»

به گفته بارت تیم دانشگاه زمانی به موفقیت رسید که محققان بخش از دست رفته نسخه خطی قرن یازدهم را که قطعه‌‌‏ مرموز « نوای همدردی» بود، کشف کردند. وی گفت که بدون این قطعه فوق العاده بازسازی آهنگ خیلی سخت بوده است.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی