Search
Asset 2

راز شاد زیستن

(Shutterstock*)
(Shutterstock*)

لبخند و شادی موهبتی استثنایی، منحصر بفرد با کاربردهای متفاوت وگسترده است. لبخند و شادی، در وهله اول، نشانه سلامتی و رضایت و بعد نشانه دوست داشتن، احساس موفقیت، انرژی، تسلط بر امور، احساس بر وفق مراد بودن همه چیز، تعادل، خوش بینی، امید، توانایی، اجتماعی بودن، جذابیت و بالاخره نشانه روحیه خوب است.

ماهاراشی ماهاش یوگی در جمله زیبایی می گوید: ما برای خوشبختی آفریده شده ایم.

در یک جمله، خوشبختی یعنی شاد زیستن و احساس شادی. این حق شما و هر انسانی است که بخندد و شاد باشد. مشکلات و موانع زندگی، تفکر و راه حل می خواهند نه زانوی غم بغل کردن. حالا با این مقدمه مروری خواهیم داشت به فنون و تکنیک ها.

درک دو قطبی بودن زندگی

ذات هستی و هر آنچه در اطراف خود می بینیم، دو قطبی است. مثبت و منفی، جاذبه و دافعه، گرم و سرد، شب و روز، نر و ماده، سلامتی و بیماری و بالاخره حیات و مرگ. زندگی نیز جزء لاینفک وتجلی هستی است و لاجرم از قوانین ذاتی هستی پیروی می کند و دو قطبی است؛ قطب شادی و کامیابی و قطب درد و رنج. پذیرش این حقیقت که هر انسانی در هر کجای این دنیا و در هر موقعیتی هرگز نمی تواند از درد و رنج و بروز موانع و ناملایمات، خود را دور نگه دارد و به نوعی در مقاطعی از زندگی همچون بروز بیماری، با آن مواجه خواهد شد، این احساس و ذهنیت را به شما می دهد که در صورت بروز مشکل و سختی در زندگی خود، فوری ناامید و ناکام نشوید و این بلایا را منحصر به خود ندانید، و از طرفی بدانید در دل این سختی ها بزودی راه کامیابی و آسایش و موفقیت خلق می شود.

تفکر «این نیز بگذرد»

همه ما روزهای سختی را به یاد داریم که در آن لحظه و روزها فکر می کردیم دنیای ما به آخر رسیده اما در حال حاضر می بینیم که پس از گذشت ماه ها و شاید سال ها از آن جریان، آن روزهای سخت و پیامدهای آن ناپدید شده اند. از این رو، همیشه در حین بروز ناملایمات و ناراحتی های شدید به خود بگویید این نیز بگذرد و زمان حلال بسیاری از مشکلات و رنج هاست.

داشتن تبسم و لبخند بر لبان

به خود بگویید زندگی و عمر آنقدر کوتاه است که ارزش ناراحت شدن را ندارد، در هر شرایطی به زندگی بخندید و متبسم باشید. در اوج ناراحتی بخود بگویید زندگی ارزش ندارد که من حتی لحظه ای ناراحت باشم. کاری نکنید که زندگی به شما بخندد.

شب ها قبل از خواب با لبخند بخوابید و صبح ها با لبخند از خواب بیدار شوید

لبخند و چهره شاد در خون هورمون شادی بخش و انرژی زا تولید می کند و میزان مقاومت بدن را افزایش می دهد. همچنین به شما روحیه میدهد و عشق و آرامش قلبی ایجاد می کند.

نفرت، کینه، حسادت و دشمنی در زباله دانی

ما هر شب زباله هایی داریم که در داخل کیسه می کنیم و بیرون از درب منزل می گذاریم تا رفتگر جایی بسیار دور از منزل دفن کند و از بین ببرد. هرگز تصور کرده اید اگر تنها چند روز زباله ها در گوشه ای از اتاق شما پنهان بمانند چه اتفاقی می افتد؛ مطمئنا بوی بد و آلودگی هرگز به شما اجازه نخواهد داد که آن خانه را تحمل کنید. احساسات منفی از جمله نفرت، کینه، حسادت، دشمنی، سوء ظن و بد اندیشی در ذهن و احساس شما بوی بد ایجاد می کند. لطفا هر شب آنها را هم از خانه ذهن تان بیرون پرت کنید و همه چیز و همه کس را دوست داشته باشید، اما با افرادی که واقعا بدی می کنند رابطه تان را کم و یا حتی قطع نمایید.

در زندگی هدف و برنامه داشته باشید

بدون داشتن طرح، برنامه و هدف در زندگی، به آسانی نمی توان به موفقیت دست یافت. شاد زیستن مستلزم داشتن هدف مناسب در زندگی است. سردر گمی در نقش، در هویت و در هدف گذاری، آینده ای نامطمئن و نا ایمن ایجاد می کند.

خودشناسی

اگر خودتان را آنطور که هستید و آنطور که باید باشید خوب بشناسید و به توانایی ها، استعداد و وجود گرانقدرتان وقوف پیدا کنید و به ارزش هایتان ایمان داشته باشید، همیشه به خود احترام می گذارید. خودتان را شایسته و مقبول که بدانید، اعمال و افکارتان منطقی، با تدبیر و هدفمند انتخاب می شوند و در نتیجه پیامد زندگی شما عمدتا با رضایت و خرسندی است.

نظم در زندگی

اعمال روزانه نیازمند نظم و انضباط خاص خود است. به غذا خوردن و نوع آن دقت کنید و غذاهایی که با بدن شما سازگار نیست کمتر مصرف نمایید. به میزان کافی بخوابید و سعی کنید شبها زیاد بیدار نمانید. همواره با خوردن صبحانه کافی از منزل خارج شوید. فرصت هایی را در هفته به مطالعه و کتابخوانی اختصاص دهید و فرصت هایی را نیز با خودتان وقت ملاقات بگذارید و با خود خلوت کنید و در این موقعیت اعمال و کارهایتان را بررسی وسنجش نمایید. از مصرف چیزهای مضر مثل سیگار، الکل، مواد مخدر و غذاهای مضر پرهیز کنید.

انعطاف پذیری

در افکار، احساسات، عقاید و شخصیت خود انعطاف پذیر باشید. تعصب، خود محوری، خشکی در رفتار و افکار آدم ها را محدود و در مسیر تونل قرار می دهد. تونل ها مکان هایی تنگ و تاریک هستند و تنها یک راه دارند. آدم های انعطاف پذیر براحتی قادرند خودشان را با آدم های مختلف، عقاید متفاوت و شرایط متضاد سازگار سازند. بنابر این مدام تجربیات و دامنه نفوذ و ارتباطات خود را گسترش می دهند و درک و دانش خودشان را وسعت می بخشند.

ادامه دارد…

فاطمه بهروزی کارشناس ارشد مشاوره با ۳۲ سال سابقه تحقیق، تالیف، تدریس ومشاوره

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی