Search
Asset 2

ساخت ماهی مصنوعی برای مشاهدات زیر دریا

سپیوس، ماهی مصنوعی، فیلمبرداری از زیر آب
سپیوس می‏تواند مانند یک ماهی درعمق آب شنا ‌کند و از دنیای زیر آب تصویر بگیرد. (Youtube via SOURCE)
سپیوس، ماهی مصنوعی، فیلمبرداری از زیر آب
سپیوس می‏ تواند مانند یک ماهی درعمق آب شنا ‌کند و از دنیای زیر آب تصویر بگیرد. (Youtube via SOURCE)

دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک زوریخ موفق شدند روباتی بسازند که مانند یک ماهی در عمق آب شنا می‌کند و می‌تواند به عنوان یک آبزی مصنوعی سازگار با محیط زیست عمل کند.

این ماهی مصنوعی که «سپیوس» نام دارد، دارای چهار بالک است وهر بالک نُه پره دارد که در بازه‌ی ۲۷۰ درجه حرکت می‌کنند.

این بالک‌ها به پایه‌ی مرکزی که دارای یک کیسه‌ی شنای مکانیکی است وصل هستند. این کیسه‌ باعث می‌شود که روبات در عمق مشخصی شناور بماند. همچنین با وارد کردن فشار توسط بالک‌ها به طرف گوشه‌ها، روبات می‌تواند به حالت‌های مختلفی حرکت کند.

بالک‌های این روبات در برابر موانع مقاوم هستند و این قابلیت اجازه مشاهده‌ی زندگی زیر آب را به آن می‌دهد. طراحان سپیوس نقطه‌ی قوت آن را چابکی آن می‌دانند.

«الساندرو شاپی»، یکی از طراحان این روبات می‌گوید: «روبات به‏وسیله‏ی سیگنال‌های یک دستگاه کنترل از راه دور با اتصال سه بعدی هدایت می‌شود. با این دستگاه کنترل از راه دور ما می‌توانیم روبات را در شش جهت جابجا کنیم.»

«مارتین مولر»، یکی دیگر از طراحان می‌گوید: «وقتی با این روبات به دریاهای فرانسه رفتیم، روبات توانست بدون مشکل از میان خزه ها عبور کند. توانستیم از بعضی ماهی‌ها با دوربین روبات فیلم بگیریم و آن را مستقیم روی اکران لپ تاپ ببینیم که برای هدایت آن هم مفید بود.»

سپیوس دارای ۴۶۰۰ قطعه است و باتری این دستگاه تا ۹۰ دقیقه قابل استفاده است. طرح نهایی  در اردیبهشت ماه همزمان با فارغ‌التحصیلی دانشجویان آماده شد.

اپک‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی