Search
Asset 2

نگرانی از سونامی دیابت در ایران

تغذیه سالم و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها (John Moore/Getty Images)
تغذیه سالم و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها (John Moore/Getty Images)
هر هفت ثانیه، یک نفر در دنیا بر اثر بیماری دیابت می‌‌‏میرد. (John Moore/Getty Images)


یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران نسبت به شیوع بالای دیابت در کشور هشدار داد.

به گزارش ایرنا، دکتر «سعید کلباسی»، در حاشیه‌ی همایش بازآموزی دیابت ویژه‌ی پرستاران که روز پنج شنبه ۸ آبان‌ در مشهد برگزار شد، ضمن اظهار نگرانی از سونامی دیابت، خواست که  به این بیماری به‌‌‏عنوان یک تهدید جدی توجه شود.

وی گفت: «برخلاف تصور، دیابت تنها یک بیماری با قندخون بالا نیست، بلکه یک عارضه جدی عروقی است که اندام‌‌‏های مختلف بدن از جمله قلب و چشم‌‌‏ها را دچار مشکل می کند.»

دکتر کلباسی با اشاره به این‌که این بیماری با تجویز دارو قابل درمان نیست، پیشگیری را بر درمان مقدم‌تر دانست.

وی چاقی، مصرف فست فودها، کم تحرکی و استرس شدید ناشی از زندگی ماشینی و بالا بودن چربی و فشار خون را از عوامل ابتلا به دیابت عنوان کرد و ورزش و پیاده‌روی، کاهش استرس، پرهیز از دخانیات و پرهیز از غذاهای آماده را از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذکر کرد.

این استاد دانشگاه نقش اطلاع رسانی عمومی را در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر دانسته و گفت: « متاسفانه حدود نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند که با آگاه کردن مردم خصوصا از طریق رسانه‌‌‏ها می‌‌‏توان به کنترل بیماری در آنها کمک کرد.»

به گفته‌ی وی آمارها نشان می‌دهد که حدود ۱۱.۳ درصد بزرگسالان کشور به دیابت مبتلا هستند و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ شمار مبتلایان به این بیماری به ۸ تا ۱۰ میلیون نفر برسد.

دکتر «عادل جاهد»، از متخصصان غدد نیز در این همایش با اشاره به عوارض ناشی از ابتلا به دیابت، به افراد بالای ۴۵ سال توصیه کرد که برای تشخیص به موقع این بیماری انجام آزمایش‌های مستمر را جدی بگیرند.

«امیرکامران نیکو سخن»، مدیر عامل انجمن دیابت نیز به مناسبت هفته‌ی دیابت که ۲۰ تا ۲۶ آبان است در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: «در زمان حاضر ۳۸۲ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و پیش‌‌‏بینی می‌‌‏شود تا سال  ۲۰۲۵ این میزان به ۵۹۰ میلیون نفر برسد. ۱۱ درصد هزینه بهداشتی کشورها صرف درمان این بیماری می‌‌‏شود و این بیماری خاموش سالانه ۵ میلیارد تومان بار مالی به کشورها  تحمیل می‌‌‏کند.»

وی ایران را جزء ۱۰ کشور پر شیوع دیابت در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا دانست و گفت که ایران با توجه به افزایش متوسط سن جمعیت ایران و افزایش سالمندی طی سال‌‌‏های آینده، جزو ۱۰ کشور دارای بیشترین شیوع دیابت قرار می‌‌‏گیرد.

بیماری دیابت یا قند خون شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیک است. در این بیماری بدن به اندازه‌ی کافی انسولین نمی‌سازد و یا اینکه نمی‌تواند از انسولین به صورت مناسب استفاده کند و این باعث افزایش سطح قند در خون می‌شود. انسولین هورمونی است که  در بدن قند را به انرژی تبدیل می‌کند و به گلوکز جهت ورود به سلول‌های بدن کمک می‌کند.

این بیماری دو نوع دارد و نوع دو شایع‌تر است و ۹۰ درصد افراد مبتلا به دیابت از این نوع هستند. دیابت نوع ۲ که بیشتر در افراد میانسال و سالمند رایج است،  با چاقی، استرس، عدم تحرک و رژیم غذایی مرتبط است.

دیابت نوع یک یا نوع جوانان اغلب در سال‌های اول زندگی بروز می‌کند و بدن دچار عدم توانایی برای تولید انسولین می‌‌‌‌‏شود و افراد مبتلا باید روزانه انسولین مورد نیاز را مصرف کنند.

افراد مبتلا به این بیماری در خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی می‌باشند و تعداد زیادی از مبتلایان به دیابت در اثر عوارض کلیوی جان خود را از دست می‌دهند و درصد زیادی دچار از دست دادن اعضای تحتانی خود می‌شوند.

با توجه به این‌که نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود بی‌اطلاعند و شیوع دیابت در حال افزایش است، بهتر است برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری افراد فعالیت بدنی خود را افزایش داده و وزن و کلسترول خون خود را با رعایت رژیم غذایی کنترل کنند.

اپک‌‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی