Search
Asset 2

کفش‌‏هایتان درباره شما چه می گویند؟

Pascal Le Segretain/Getty Images
Pascal Le Segretain/Getty Images

در دنیاى مد امروز تنها لباس‌‏ها نیستند که اهمیت زیادى دارند بلکه کفش‌‏ها هم به همان اندازه مورد توجه قرار مى‌‏گیرند. با وجود اینکه در گذشته نقش مهمى نداشتند اما با گذشت زمان نقش پررنگ‌‏ترى به خود گرفتند و درعین اینکه به عاملی تعیین کننده در ظاهر افراد تبدیل شدند، می‌‏توانند بیانگر واقعیات بسیاری از شخصیت درونی باشند.

 قدرت کفش‌‏ها

بهترین در هفته مد پاریس Pascal Le Segretain/Getty Images
بهترین در هفته مد پاریس Pascal Le Segretain/Getty Images

کفش‌‏ها همواره نقش مهمى در فرهنگ عام داشته‌‏اند. افسانه‌‏ها وداستان‌‏هایى همچون “جادوگر شهر اوز” و “سیندرلا” بیانگر این بود‌‏ه‌‏اند که مى‌‏توانند قدرت‌‏هایى تأثیرگذار، سحرآمیز و یا حتى منفى داشته باشند.

جدا از اهمیتشان در دنیاى مد، کفش‌‏ها مى‌‏‌‏توانند افراد را از لحاظ زیبایى، فیزیکى و حسى تحت تأثیر قرار دهند. این مجسمه‌‏هاى سه بعدى کوچک، طرز ایستادن فرد را تعیین مى‌‏کند و مستقیما روى حسى که در حین راه رفتن دارند تأثیر مى‌‏گذارند.

مارسل مائوس، جامعه شناس فرانسوى، در نخستین مطالعه خود به نام “تکنیک‌‏هاى بدن” به بررسى مدل‌‏هاى مختلف کفش‌‏ها که هر کدام بدن را به شیوه‌‏ایى متفاوت به حرکت در مى‌‏آورد، پرداخته است.

براى مثال کفش پاشنه بلند، ساق پا را جا‌‏به‌‏جا مى‌‏کند، مفاصل ران را مى‌‏کشد، ماهیچه‌‏هاى کف پا را مى‌‏کشد و قفسه سینه را جلو نگه مى‌‏دارد که در اثر آن بدن شکلى زنانه و منظم به خود مى‌‏گیرد. در مقابل کفش تخت پا را پهن کرده و بدن را رها می‌‏کند.

همان‌‏طور که پیش‌‏تر گفته شد کفش‌‏ها حالت‌‏هاى مختلفى را در فرد ایجاد مى‌‏کند که باعث مى‌‏شوند او در هر یک حس متفاوتى را تجربه کرده و از طریق این حس خوداگاه و یا نا‌‏خودآگاه که هیچ گاه هم ثابت نبوده‌‏است با دنیاى اطراف خود ارتباط برقرار ‌‏کند. رابطه لباس و روحیات انسان‌‏ها بارها مورد بررسى قرار گرفته است. کفش‌‏ها نیز رابطه تنگاتنگى با خلق و خوی انسانی دارد تا جایى که عامل کلیدى در شکل گیرى و یا تشخیص شخیصت است.

کفش چه معنى مى‌‏دهد؟

AP Photo/Kathy Willens, File
AP Photo/Kathy Willens, File

مطالعات نشان داده است که با توجه به کفش افراد مى توان تا ٩٠ درصد خصوصیات اصلى رفتارى او را حدس زد. کفش پاشنه بلند که فریبنده و وسوسه انگیزه است و براى جلب رضایت مردها ترجیح داده مى شود، معنى ثابت و مشخصى ندارد. یا مى‌‏تواند نشان‌‏‌‏دهنده اعتماد به نفس و قدرت زن باشد و یا کاملا برعکس نشانه تبعیت و فرمان‌‏بردارى او! تحقیق روى پرفسور‌‏های زن آمریکایى توسط انسان‌‏شناس به نام “دآن بریدون” نشان داده‌‏است که این دسته از افراد تنها براى اینکه پوچ و معمولی به نظر نیایند از پوشیدن کفش پاشنه بلند دورى مى کنند و براى دفاع از سطح دانش آکادمیک خود، کفش‌‏هاى تخت و معقول را ترجیح مى‌‏دهند.

از طرفى نیز بسیارى از زنان فقط براى زیبایى و یا رضایت بیننده کفش پاشنه بلند را انتخاب نمى‌‏کنند بلکه فقط به خاطر حس خوبی است که با پوشیدنشان پیدا می‌‏کنند. این کفش‌‏ها علی‌‏رغم ایجاد درد، اعتماد به نفس را بالا می‌‏برد و لذت‌‏‌‏‌‏‌‏بخش است.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی