Search
Asset 2

آیا خوردن گوشت قرمز خطرناک است؟

(pexels.com)
(pexels.com)

تحقیقات اخیر هشدارهای دیرینه درباره گوشت قرمز و سلامت قلب را به چالش می‌کشد

(pexels.com)

نبرد راجع به گوشت قرمز جالب و درعین‌حال خسته کننده است؛ اما علیرغم توصیه‌های بعضی از صاحب‌نظران، پزشکان و سازما‌ن‌ها درک مبنی بر خطرناک بودن گوشت قرمز را به چالش می‌کشند.

در دهه‌های گذشته مطالعات زیادی نشان دادند که رابطه قوی بین گوشت قرمز با بیماری‌های مزمن، کلسترول بالا و تصلب شرائین «سفت شدن رگها» وجود دارد. اعتقاد بر این بوده که علت آن زیاد بودن چربی‌های اشباع شده در گوشت قرمز است. اما اخیرا کارشناسان نظر دیگری در این مورد دارند.

اگرچه چربی‌های اشباع شده در گوشت قرمز بیشتراز سایر منابع پروتئینی است، اما این چربی اشباع شده هنگام ورود به بدن حالت خنثی دارد. به نظر کارشناسان، مهم‌‏ترین منابع چربی اشباع شده که ممکن است روی سلامتی قلب اثر منفی داشته باشد، گوشت‌های فرآوری شده و کربوهیدرات‌های بسیار تصفیه شده هستند.

تحقیقی که در مجله سیرکولیشن منتشر شد نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با پروتئین گیاهی « نه کربوهیدرات‌های تصفیه شده» غلظت چربی خون را اندکی پایین می‌آورد. البته نتایج این مطالعه نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با پروتئین گیاهی، روی کلسترول تام، کلسترول بد «ال دی ال»، یا فشار خون اثر قابل توجهی نمی‌گذارد.

امروزه بحث‌های داغِ در مورد سلامتی قلب و تغذیه، روی این موضوع تاکید دارند که گوشت قرمز به آن اندازه که قبلا گفته می‌شد، خطرناک نیست. اگر به دلیل سلامتی خود گوشت قرمز نمی‌خوردید اما آنرا دوست دارید، به احتمال زیاد می‌توانید آنرا دوباره در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. البته، همه گوشت‌های قرمزمانند هم نیستند و مهمتر از آن این است که همراه با گوشت قرمز چه چیزی را می‌خورید.

اگر تصمیم دارید مقدار بیشتری گوشت قرمز به رژیم غذایی‌تان بیفزایید، برای کم کردن خطرات احتمالی به توصیه‌های زیر دقت کنید:

بشقاب غذایتان را نگاه کنید. یکی از دلایل بالقوه رابطه بین گوشت قرمز با بیماری‌های قلبی می‌تواند غذاهایی باشد که با گوشت قرمز می‌خورید. یک همبرگر با نان ساخته شده از دانه‌های کاملا تصفیه شده، کچاپ‌های حاوی شکر و یک ظرف سیب‌زمینی سرخ کرده، غذاهای سالمی برای قلب نیستند. در عوض همبرگر را برداشته و آنرا با سبزیجات، سالاد و نان غلات کامل بخورید.

بُرش‌های تازه مصرف کنید. استیک، گوشت چرخ کرده و گوشت تکه‌ای تازه با کیفیت خوب، مشابه گوشت‌های فرآوری شده نیستند. گوشت‌های بسته‌بندی شده یا جعبه‌ای مثل بیکن یا همبرگرهای آماده، سرشار از سدیم، نیترات و مواد افزودنی هستند که می‌تواند برای سلامتی قلب خطرناک باشد.‌

مناسب بخورید. گوشت‌های پُرچرب، کالری زیادی داشته و به راحتی باعث می‌شوند که کالری بیشتری از نیاز روزانه‌تان دریافت کنید. با گذشت زمان این مسئله می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شما شود. بنابراین گوشت و منابع پروتئینی را باهم مخلوط کنید، بُرش‌های باریک‌تر مصرف کنید و از گوشت‌های سفید و پروتئین گیاهی هم غافل نشوید.

مت لیکامپته یک روزنامه نگار مستقل است که در مورد سلامتی می‌نویسد. اصل این مقاله در آدرس زیر آمده است

Bel Marra Health

مطالب دیگر:

نگرانی پکن از افشای آزار و اذیت مسلمانان چین در اردوگاه‌های بازداشت

آنچه درباره شن یون باید بدانید

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما : فصل ۹ : تلۀ اقتصادی کمونیستی (قسمت اول)

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی