Search
Asset 2

شی جین‌پینگ رهبران کشورهای گروه ۲۰ را وادار می‌کند واکسن‌های چینی را به رسمیت بشناسند

واکسن چینی بسط دادن قوانین واکسیناسیون باعث گسترش استفاده از واکسن‌های سینواک‌بیوتک و سینوفارم دولتی شده است که ظاهراً کمتر از همتایان غربی
شی جین پینگ، رهبر چین (Wang Zhao/AFP via Getty Images)

شی جین‌پینگ، رهبر چین، رهبران جهان را تحت فشار قرار داده تا واکسن‌های ساخت چین را بپذیرند، هم‌چنین در جریان سخنرانی مجازی خود در نشست گروه ۲۰ در رم، از تحقیقات غرب درباره منشاء ویروس کووید۱۹ گلایه کرد.

شی در صحبت‌های ویدیویی خود در سی‌ام اکتبر به توسعه واکسن‌های این کشور بالید که ۱.۶ میلیارد دور واکسن چینی در سراسر جهان توزیع شده است و افزود پکن در حال همکاری با ۱۶ کشور برای تولید مشترک واکسن‌های کووید۱۹است.

او از کشورها خواست با توجه به فهرست استفاده اضطراری سازمان بهداشت جهانی، که دو واکسن چینی را نیز در بر می‌گیرد، «با واکسن‌های مختلف به طور مساوی رفتار کنند و واکسن‌های یکدیگر را به‌طور متقابل به رسمیت بشناسند.»

بسط دادن قوانین واکسیناسیون باعث گسترش استفاده از واکسن‌های سینواک‌بیوتک و سینوفارم دولتی شده است که ظاهراً کمتر از همتایان غربی خود مؤثر هستند.

شی از اولین نشست حضوری گروه۲۰ در دو سال گذشته صرفنظر کرد. از اواسط ژانویه ۲۰۲۰ تا کنون، ۲۱ ماه است که از کشور خارج نشده که طولانی‌ترین زمان در میان رهبران گروه ۲۰ است.

سخنرانی او روز قبل از بیست‌وششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد مطرح شد که در گلاسکو، اسکاتلند برگزار می‌شود. شی همچنین در تماس تلفنی روز جمعه خود با بوریس جانسون بریتانیایی به این موضوع پرداخته بود.

نشست رم نیز قانون‌گذاران جهان و هم‌چنین تبعیدشدگان سیاسی هنگ‌کنگ، تبت و شین‌جیانگ را گرد هم ‌آورد که از اعضای گروه ۲۰ خواستند چین را به‌خاطر نقص حقوق بشر پاسخگو بدانند.

رهبر حزب محافظه‌کار سابق بریتانیا، یین دانکن، روز قبل از اجلاس کشورهای ۲۰ گفت: «موضوعی که ظاهراً قرار نیست گروه ۲۰ به آن بپردازد و مانند فیل در تاریکی است … بدرفتاری فاجعه‌بار یکی از مهم‌ترین کشورها، یعنی چین است».

با افزایش تمایلات برای شناخت ریشه‌های این همه‌گیری، پکن طرح سازمان بهداشت جهانی برای بررسی مجدد منشاء ویروس را رد کرد، که شامل بررسی احتمال ظهور ویروس از آزمایشگاهی در چین نیز می‌شود.

شی روز شنبه، درست یک روز پس از آن‌که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده اعلام کردند هنوز هم درباره محتمل‌ترین منبع این ویروس اختلاف نظر دارند، گفت: «انگ‌زدن به این ویروس و سیاسی‌سازی ریشه‌یابی آن با روحیه همبستگی علیه همه‌گیری در تضاد است.»

چین بیش از سه چهارم جمعیتش را واکسینه کرده است، با این حال نگران نوع جدید بسیار مسری دلتا است که موج جدیدی از همه‌گیری را به همراه دارد.

مطالب دیگر:

«تلاش تمام عیار» چین برای ساخت تسلیحات جدید

۱۹ ایالت از دولت بایدن به دلیل اجباری کردن واکسن کووید۱۹ برای کارمندان فدرال شکایت کردند

فلوریدا  اکنون یکی از ایالاتی است که کمترین نرخ ابتلا به کووید۱۹ را دارد

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی