Search
Asset 2

مقامات فاسد چینی، همسرانشان را مقصر می‎دانند

«دای ژائومینگ» در دادگاهی در «چنگدو» چین
«دای ژائومینگ» در دادگاهی در «چنگدو» چین. (Screenshot via Chengdu Central Commission For Discipline Inspection)
«دای ژائومینگ» در دادگاهی در «چنگدو» چین
«دای ژائومینگ» در دادگاهی در «چنگدو» چین. (Screenshot via Chengdu Central Commission For Discipline Inspection)

«مائو تسه تونگ»، بنیان‎گذار جمهوری خلق چین و حزب کمونیست، زمانی با گفتن این جمله که «زنان نگه دارنده‎ی نیمی از آسمانند»، به برابری جنسیتی زن و مرد اشاره کرد!

به‎تازگی نیز «جائو ژی رن»، تاجر چینی و از مقامات حزب کمونیست در استان «شاندونگ» -که به‎خاطر فساد مورد بازرسی قرار گرفت و در سال ۲۰۰۲ از مقام‎هایش برکنار شد- اظهار داشت: «من مسئول نیمی از اشتباهاتم هستم، مسئول نیمه‎ی دیگر آن همسرم است.»

این کلمات جائو که در روزنامه‌‌‏ی چینی Zhejiang Daily در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، بازتابی از ماهیت فراگیر و گسترده‎ی فساد در چین امروزی است. اختلاس و رشوه‎خواری، تنها به مقامات محدود نمی‎شود؛ بلکه خانواده‎های آن‎ها و سیستم سیاسی را نیز در برگرفته است.

«دای ژائومینگ»، رئیس سابق یک شرکت سرمایه‎گذاری، در ماه مه گذشته به‎خاطر فساد صدها میلیون یوان به حبس ابد محکوم شد.

در توبه‎نامه‎ی وی که در وب‎سایت «چنگدو» (وبسایتی وابسته به آژانس مبارزه با فساد حزب کمونیست) منتشر شد، این تاجر زندانی، به شش دلیل برای سوء‎رفتارهای خود اشاره کرد که در میان آن‎ها مسئول برخی‎از کارهای خود را همسرش دانست.

وی در این نامه نوشت: «هنگامی‎که مردی در جامعه پیشرفت می‎کند، همسرش نیز به همان میزان پیشرفت می‎کند. با افزایش حلقه‎ی دوستانمان، همسرم از آن‎ها نحوه‎ی سرمایه‎گذاری در املاک و مستغلات و خرید یشم را یاد گرفت.» وی در ادامه افزود که به‎خاطر حمایت از درخواست‎های همسرش برای خرید این اموال و کالاها،  به فساد کشیده شده است.

دای نوشت: «عاقبت، این کارها باعث سقوط من شد.»

ماه مارس امسال، «ژان یودنگ»، یکی از مقامات حزب در استان «گوانگدانگ» به‎خاطر قبول ۳۰ هزار دلار رشوه  به ۱۵ سال زندان محکوم شد و دارایی‎های شخصی وی نیز توقیف گردید.

در گزارش ماه ژانویه‎ی خبر شبانگاهی «یانگچنگ»، ژان در دادگاه ادعا کرد که همسرش «ژو شوئیلی»، «مسئول هزینه‎های خانه‎اش» است و او همه‎ی پول‎هایش را به همسرش می‎دهد.

«چی هوگویی»، در سال‎های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ پست‎های مختلفی را در جزیره‎ی «هینان» برعهده داشت. وی و همسرش در این  سال‎ها به‎طور غیرقانونی از میلیون‎ها دلار به ارزش یوان، طلا و ارزهای خارجی استفاده کردند. او به‎خاطر جرائمی که مرتکب شده بود به مرگ محکوم شد.

چی، در ۱۲ اوت ۲۰۰۱ به یکی از رسانه‎ی دولتی اظهار داشت: «اگر فقط همسر بهتری می‎داشتم، به من هشدار می‎داد و اکنون در شرایطی که در آن هستم نمی‎بودم.»

چی هوگویی در صبح روز بعد اعدام شد.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‎شود.

 

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی