رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن غیرقانونی خواندن اجرای مکانیزم ماشه و قطعنامههای تحریمی، اعلام کرد که جمهوری اسلامی تعلیق غنیسازی را رعایت نخواهد کرد.
به گزارش رسانههای داخلی، محمدباقر قالیباف روز یکشنبه ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: «جمهوری اسلامی ایران، اجرای اسنپ بک و بازگشت قطعنامههای تحریمی را غیرقانونی میداند و باتوجه به اینکه روسیه و چین به عنوان دو کشور دائم شورای امنیت در بیانیه رسمی و در مواضع علنی بر این امر تصریح کردهاند، هیچ کشوری الزامی به رعایت آنها ندارد.»
او افزود که جمهوری اسلامی نیز خود را ملزم به رعایت این قطعنامههای غیرقانونی از جمله تعلیق غنیسازی نمیداند و معتقد است که همچنان امروز حق غنی سازی مورد تایید قوانین بین المللی است.
بر اساس این قطعنامهها، جمهوری اسلامی موظف است غنیسازی اورانیوم، فعالیتهای مرتبط با آبسنگین و بازفرآوری سوخت هستهای را متوقف کند. همچنین استفاده از فناوری موشکهای بالستیک برای تهران ممنوع شده و محدودیتهای گستردهای در زمینه صادرات و واردات تسلیحات متعارف وضع شده است. علاوه بر آن، ممنوعیت سفر و مسدودسازی داراییها علیه افراد و نهادهایی مشخصشده از سر گرفته شده و کشورهای عضو مجازند محمولههای سلاح یا تجهیزات ممنوعه مرتبط با جمهوری اسلامی را توقیف کنند.
قالیباف در ادامه گفت که اگر هر کشوری بر اساس این قطعنامههای «غیرقانونی» علیه جمهوری اسلامی اقدام کند، با پاسخ قاطع و متقابل تهران مواجه خواهد شد و تهدید کرد که سه کشور اروپایی که طراح این «اقدام غیرقانونی» (مکانیزم ماشه) هستند نیز واکنش جمهوری اسلامی را مستقیماً خواهند دید.

















