عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در واکنش به لغو معافیت تحریمی بندر چابهار گفت که این تصمیم اگر عملی شود، «یک ضرر برای کشور» است و میتواند اقتصاد منطقه و حتی کل کشور را تحت تأثیر منفی قرار دهد.
به گزارش ایلنا، علیرضا نثاری روز شنبه ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور)، با اشاره به اهمیت راهبردی بندر چابهار و سایر بنادر مناطق آزاد، خاطرنشان کرد: این مناطق بستر توسعه متوازن کشور و جذب سرمایهگذاری هستند و معافیتها مسیر سرمایهگذاری را در آنها تسهیل کرده است. او هشدار داد که لغو این امتیاز، شرایط اقتصادی را دشوارتر خواهد کرد و باید از طریق دیپلماسی مانع وقوع آن شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران همچنان تحت فشار تحریمهای گسترده قرار دارد، افزود: «متأسفانه، عدهای در داخل از این مسائل استقبال میکنند و عموماً دنبال این هستند که بگویند ما مقاومت میکنیم. در حالیکه باید واقعیت دنیا را بپذیریم.»
او میگوید در قضیه بندر چابهار، موضوع فراتر از تحریمهای داخلی است و به سرمایهگذاریهای بینالمللی مربوط میشود؛ بنابراین حساسیت بیشتری میطلبد.
نثاری همچنین بیان کرد: «ایران میتواند بگوید اشکالی ندارد و به سمت توافقات محلی با دیگر کشورها حرکت کند، اما واقعیت این است که این یک عقبگرد و ضرر برای کشور محسوب میشود.»
ایالات متحده اعلام کرده است که معافیت تحریمی بندر چابهار در جنوب شرق ایران، که از سال ۲۰۱۸ برقرار بود، از پایان ماه سپتامبر لغو خواهد شد.
این تصمیم، فعالیتهای هند در تنها بندر اقیانوسی ایران را با تهدید مستقیم تحریمهای واشنگتن روبهرو میکند.
وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیهای گفت این معافیت بهمنظور حمایت از بازسازی افغانستان و توسعه اقتصادی منطقه صادر شده بود، اما اکنون منقضی میشود.
بر اساس این تصمیم، افراد یا نهادهایی که در بندر چابهار فعالیت کنند، در معرض تحریمهای آمریکا خواهند بود. این اقدام در راستای ادامه سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ توصیف شده است.
بندر چابهار برای دهلی نو یک نقطه کلیدی در مسیر کریدور بینالمللی شمال–جنوب محسوب میشود؛ مسیری که قرار است هند را از طریق ایران به افغانستان، روسیه، آسیای میانه و حتی اروپا متصل کند. این بندر طی سالهای گذشته به مسیر انتقال کمکهای بشردوستانه هند به افغانستان نیز تبدیل شده بود.
هند در اردیبهشت سال جاری قراردادی دهساله با جمهوری اسلامی برای بهرهبرداری از پایانه «شهید بهشتی» در بندر چابهار امضا کرده بود؛ توافقی که شامل تعهد به سرمایهگذاری صدها میلیون دلاری در توسعه زیرساختهای بندری و حملونقل بود.

















