Search
Asset 2

مسلمانان در چین از روزه گرفتن منع می‌شوند

آزار و اذیت مسلمانان چین در ماه رمضان
مسلمان در چین از روزه گرفتن منع می‌شوند. (GOH CHAI HIN/AFP/Getty Images)
آزار و اذیت مسلمانان چین در ماه رمضان
مسلمان در چین از روزه گرفتن منع می‌شوند. (GOH CHAI HIN/AFP/Getty Images)

با فرا رسیدن ماه رمضان، مسلمانان در نقاط مختلف دنیا آزادانه به انجام مناسک دینی مخصوص این ماه خود می‌پردازند. اما در چین، کشوری که سال‌ها تحت سیطره کمونیسم قرار دارد وضعیت فرق می‌کند. به طوری که حزب کمونیست اقلیت مسلمان این کشور را از روزه گرفتن منع می‌کند و اقداماتی می‌کند که کاملاً ناقض حقوق اقلیت‌ها است.

رویترز گزارش می‌دهد که رسانه‌های تحت کنترل دولت در استان مسلمان‌نشین «سین‌کیانگ» اخطارهایی را منتشر کرده‌اند که طی آن از اعضای حزب حاکم، کارمندان دولتی و بخش‌های عمومی، دانشجویان، معلمان و مدرسان دانشگاه خواسته شده از روزه گرفتن در ماه رمضان خودداری کنند.

همچنین در برخی از مناطق از رستوران‌ها خواسته شده است که در ماه رمضان از تعطیل کردن در ساعات روز خودداری کنند. خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که طی انتشار اعلامیه‌ای که در شهرستان جینگه واقع در مناطق مسلمان نشین آمده است که «اماکن عرضه کننده خدمات غذایی در طول رمضان در ساعات عادی کار خواهند کرد».

ایندیپندنت نیز نوشت که در نواحی مسلمان‌نشین چین، به فروشگاه‌ها و رستوران‌ها دستور داده شده که در روزهای ماه رمضان باز باشند. این روزنامه انگلیسی به نقل از «دیلزات راگزیت»، رهبر اویغورها می‌گوید که این اقدامات حکومت موجب می‌شود که مردم اویغور بیشتر از قبل مقاومت کنند.

دولت چین چندی پیش در آستانه فرارسیدن ماه رمضان اقدام به برگزاری جشنواره آبجو در استان مسلمان‌نشین سین‌کیانگ کرد. این اقدام باعث خشمگین شدن مسلمانان چین و بروز اعتراضات گسترده‌ای شد.

در سراسر جهان، معمولاً دولت‎ها اقدام به محدود کردن فروش الکل و سیگار، به‎خاطر مضرات آن‎ها می‎کنند. اما حزب کمونیست چین برای تضعیف ایمان مردم ترک زبان و مسلمان اویغور در استان «سین کیانگ»، از فروشندگان این استان  صراحتاً خواسته‌اند تا سیگار و مشروبات الکلی بفروشند.

به ‎گزارش «رادیو آزاد آسیا» مقامات حزب در شهر «لاسکی»، واقع در «ختن»، در ماه آوریل اعلام کردند که همۀ رستوران‎ها و سوپرمارکت‎ها باید پیش‎ از اول ماه مه «پنج نوع نوشیدنی الکلی و سیگار» را در «محل دید مشتریان» قرار دهند. فروشندگانی که از این دستور تخطی کنند با توقیف مغازه و اقدامات قانونی مواجه خواهند شد.

طیف وسیعی از اشکال عجیب و غریب سرکوب مذهبی در سین کیانگ گزارش شده که می‎توان به برگزاری ضیافت رایگان ناهار توسط کارکنان حزب در ماه رمضان و دعوت از مسلمانان منطقه برای شرکت در آن با هدف شکستن روزۀ آن‌ها اشاره کرد. همچنین جریمۀ مردان به‎خاطر گذاشتن ریش و زنان برای پوشیدن روسری نیز از این دست اقدامات است.

 

اپک‌‌‌‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی