Search
Asset 2

آویشن و خواص درمانی آن

آویشن درمان فراموشی، صرع تقویت کلیه و لرزش غیر ارادی
خوردن ده گرم کوبیده‌‌‏ی آویشن مخلوط با عسل وآب گرم برای درمان فلج، لرزش غیر ارادی، فراموشی، صرع و تقویت کلیه مفید است. (JOEL SAGET/AFP/Getty Images)
آویشن درمان فراموشی، صرع تقویت کلیه و لرزش غیر ارادی
خوردن ده گرم کوبیده‌‌‏ی آویشن مخلوط با عسل وآب گرم برای درمان فلج، لرزش غیر ارادی، فراموشی، صرع و تقویت کلیه مفید است. (JOEL SAGET/AFP/Getty Images)

آویشن گیاهی علفی است. ساقه آن ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌‏متربلندی دارد  و دارای ریشه‌‏ا‌‏ی با الیاف چوبی است. تخم آن کوچک‌‏تر از تخم خردل وتمام اعضای این گیاه معطر است.

پزشکان یونان ومصر اثر قوی و تحریک کننده وعطر آویشن را شناخته بودند و در مصر باستان آویشن نقش عمده‌‏ا‌‏ی در مومیایی کردن اجساد داشته است.

در ایران از این گیاه معمولا برای ادویه در طعم دار کردن انواع غذاها مانند پیتزا، پاستا، ماهی، لازانیا و ذرت مکزیکی استفاده می‌‏شود و به سادگی در دسترس است.

خواص درمانی آویشن:

آویشن دارای طبیعتی گرم وخشک است واگر تازه‌‏ی آن را به صورت سبزی باغذا بخورید، برای تقویت معده و دید چشم مناسب است.

 خوردن ده گرم کوبیده‌‏ی آن مخلوط با عسل وآب گرم برای درمان فلج ولرزش غیر ارادی، رفع فراموشی، صرع، تقویت کلیه مفید است.

 اگر ۲۵ گرم خشک آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید وهر روز پنج تا شش فنجان آن را به تدریج بنوشید. عفونت‌‏ها‌‏ی ریوی، سرفه‌‏ها‌‏ی پی در پی، سیاه سرفه، آسم یا تنگی نفس، سرماخوردگی، برونشیت، زکام، آنژین، سردرد که از اعصاب یا سوء هاضمه باشد وسردرد شدید یا میگرن را درمان می‌‏کند.

مصرف آویشن در درمان تبخال مفید است. (JOEL SAGET/AFP/Getty Images)

آویشن سوء‌‏هضم وسنگینی معده، دل درد، ورم وگرفتگی روده، اسهال واختلالات کبدی را بر طرف می‌‏کند ودر درمان لکنت زبان، تشنجات عصبی یا پرش موضعی موثر است.

 برای درمان سکسکه، قطره‌‏ قطره ادارکردن، وناراحتی‌‏ها‌‏ی رحم مفید است. گیاهی مقوی‌‏ست و قلب را تقویت می‌‏کند، ادرار، حیض، عرق و شیر را نیز زیاد می‌‏کند.

 آویشن تبخال ودلهره  را برطرف می‌‏کند، ضد قارچ وانگل بوده وبرای درمان کچلی مفید است.

برگرفته از کتاب اسرار گیاهان دارویی تالیف احمد حاجی شریفی

اپک‌‌‌‌‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی