Search
Asset 2

نُه عدد مربوط به وزن که از اعداد ترازو مهم‌ترند

فقط اعداد ترازو نیستند که روی سلامت شما تاثیر می‌گذارند
فقط اعداد ترازو نیستند که روی سلامت شما تاثیر می‌گذارند

ممکن است بعد از خوردن یک پیتزای پپرونی به اولین چیزی که فکر ‌کنید، وزنتان باشد اما باید به اعداد دیگری هم دقت کنید

فقط اعداد ترازو نیستند که روی سلامت شما تاثیر می‌گذارند

بله، اگر عددی وجود داشته باشد که بسیاری از ما می‌خواهیم به آن توجه کنیم، کیلوگرم وزن‌مان است. به خصوص اگر به سایزتان اهمیت می‌دهید یا می‌خواهید خود را لاغر کنید.

اما فقط اعداد ترازو نیستند که روی سلامت شما تاثیر می‌گذارند. بنابراین به اعداد زیر دقت کنید، اگرنکات زیر در مورد شما صدق می‌کنند، سلامتی‌تان عالی است وگرنه حتی اگر وزن نرمال دارید، برای قوی‌تر شدن بدنتان، بهتر است تغییراتی در خودتان ایجاد کنید. در اینجا به ۹ عدد که باید به آنها دقت کنید اشاره می‌کنیم:

اندازه دور کمرتان

اندازه دور کمر‌ نمایان‌گر چربی احشایی (شکمی) شما است. زیاد بودن سایز دور کمر، خطرناک‌تر ازچربی اضافی دور بازوها یا ران‌ها بوده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

گری تیکز، متخصص سلامتی پلانو تگزاس می‌گوید « این چربی‌های شکمی پروتئین‌هایی را آزاد می‌کنند که باعث التهاب در بدن و آسیب دیدن شریان‌های سراسر بدن می‌شود».

بنابراین متر را برددارید و دور کمرتان را اندازه بگیرید: « دور کمرتان باید کمتر از ۸۹ سانتی‌متر برای خانم‌ها و ۱۰۲ سانتی‌متر برای آقایان باشد».

تعداد میوه‌‌‏ها و سبزیجاتی که هر روز می‌‌‏خورید

میوه‌ها و سبزی‌جات شما را سیر کرده و بطور جدی سلامتی‌تان را بهتر می‌کند. میوه‌ ها و سبزی‌جاتِ رنگارنگ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که شما را در برابر بیماری قلبی و بسیاری از سرطان‌ها محافظت می‌کنند.

شلیپی آگاروال، دکتر پزشک خانواده و نویسندهِ « تبدیل کامل بدن در ۱۰ روز» می‌گوید « فیبرمیوه و سبزی برای تقویت سیستم گوارش و عملیات هضم غذا بسیار مفید است» و چه وزن سالم داشته باشید، چه نداشته باشید، میوه و سبزی فواید زیادی برای شما دارد.

مطلب دیگر: زن بیماری که برای زندگی تلخش از دنیا گله‌‌‌‌‌‌‏مند بود، سرانجام موفق به یافتن چشمه امید شد

تحقیقی که به مدت ۶ سال روی ۱۲ هزارنفر انجام شد نشان داد که افرادی که اضافه وزن داشتند ولی در روز ۵ وعده یا بیشتر میوه و سبزی مصرف می‌کردند، نسبت به کسانی که وزن نرمال داشتند اما کمتر میوه و سبزی می‌خوردند، کمتر درمعرض مرگ و میر قرار می‌‌‏گرفتند.

تازه، این همه‌اش نیست. تحقیقات نشان داده که کسانی که میوه و سبزی فراوان می‌خورند، شادتر و از زندگی‌شان راضی‌تر هستند. بنابراین این دلیل خوبی است که سالاد انتخاب کنید!

قند خون ناشتا

سطح قند خون ناشتا اگر بیش از۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد مشکل ساز است.

نه تنها این قند خون بالا به شما احساس خستگی و تهوع می‌دهد، بلکه نیاز شما را به خودن کربوهیدرات بیشتر می‌کند و اگر مقدار آن بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیترباشد، یعنی شما مبتلا به دیابت هستید. موارد بالای ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر نمایانگرابتلا به دیابت است.

اگراین وضعیت اصلاح نشود، عواقب جدی دارد. دیابتِ کنترل نشده، انرژی‌تان را کم کرده و بینایی شما را ضعیف می‌کند و در طولانی مدت، بیشتر در خطر حمله قلبی، آسیب عصبی، نابینایی یا نارسایی کلیه قرار می‌گیرید.

البته، اگر بیماری دیابت ندارید، احتمالا به طور منظم قند خون‌تان را چک نمی‌کنید. بنابراین از دکترتان بپرسید که چه زمانی باید گلوکز خون‌تان را کنترل کنید. انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌‌‏کند افرادی با سن بالای ۴۵ سال و یا افراد زیر ۴۵ ساله که دارای فاکتورهای ریسکی هستند، هر سال یکبار این آزمایش را بدهند.

فشار خون

آیا فشار خون‌‌‏تان همیشه بالای ۸۰/۱۳۰ میلی متر جیوه است؟ مهم نیست که وزنتان چقدر است، این فشار خون بالا اصلا خبر خوبی نیست! فشار خون بالا به رگ‌های خونی شما آسیب زده و به قلب‌تان فشار می‌آورد.

ریسک حمله قلبی، سکته مغزی و نابینایی را بالا می‌برد. حتی روی زندگی جنسی شما تاثیر گذاشته، باعث کاهش میل جنسی خانم‌ها و اختلال نعوظ در مردان می‌شود.

اگر وزن سالم دارید اما فشار خون‌تان بالا است، با دکتر مشورت کنید. دکتر می‌تواند بقیه عواملی که باعث فشار خون بالا می‌شود مثل سیگار کشیدن  یا نداشتن تحرک کافی و…در شما پیدا کند.

انسان بدون آب، غذا، خواب و تنفس؛ آیا بدن انسان محدودیتی دارد؟

میزان الکل مصرفی هفتگی

مطمئن باشید که زیاده‌روی در مصرف الکل شکم شما را بزرگ می‌کند. اما حتی اگر شکم بزرگی ندارید، نوشیدن بیش از حد آن، تاثیر جدی بر سلامت‌تان می‌گذارد.

مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به مشکلات زیر را افزایش می‌دهد:

بیماری کبد چرب

فشار خون بالا

افسردگی

سکته مغزی

برخی از سرطان‌ها

حتی می‌تواند سیستم ایمنی  بدن را سرکوب کرده  و شما را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قرار دهد.

البته، نوشیدن کم آن می‌تواند فوایدی هم داشته باشد مانند کم کردن ریسک بیماری‌های قلبی. یک لیوان شراب همراه شام اثری روی وزن‌تان نمی‌گذارد، به شرطی که کالری اضافی آنرا در رژیم روزانه خود در نظر بگیرید .

پس مقدار زیاد یعنی چه؟  زنان یک لیوان  و مردان تا ۲ لیوان در روز می‌توانند مصرف کنند.

تعداد قدم‌هایی که هر روز بر‌می‌دارید

به طور کلی، هرچه بیشتر بهتر. آگاروال می‌گوید « هر چقدر فعال‌تر باشید، همان‌قدر سالم‌ترید».

در واقع، سبک زندگی کم تحرک یا بی‌تحرک باعث بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌شود مانند: دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، اختلال عملکرد شناختی و برخی از سرطان‌ها.

به‌علاوه، ورزش و تحرک تولید اندورفین در بدن را بالا می‌برد که می‌تواند باعث کاهش استرس و بالابردن روحیه شود.

آگاروال می‌گوید « لازم نیست حتما به ورزشگاه بروید. خیلی ساده  هر روز ۱۰ هزار قدم بردارید و این هدف بسیار عالی است». همچنین او توصیه کرد «اگر نمی‌توانید به این عدد برسید نگران نشوید، فقط هر روز چند قدم بیشتر بردارید».

یک برنامه گام شماردر تلفن‌تان نصب کنید. تعداد قدم‌هایی که حین فعالیت‌های روزمره برمی‌دارید مانند خرید مواد غذایی یا انجام کارهای خانه، شما را شگفت زده می‌کند!

مطلب دیگر: چربی‌‌‏های سالم که برای بدن‌‏تان مفیدند

کلسترول‌تان

این درست است که افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر مبتلا به کلسترول بالا هستند « ۲۴۰ میلی گرم در دسی‌لیتر یا بیشتر».

البته ممکن است  اضافه وزن داشته باشید، اما کلسترول‌تان نرمال باشد.

ممکن است وزن‌تان نرمال باشد، اما کلسترول‌تان خیلی بالا باشد. چرا؟  میزان کلسترول تا حد زیادی به چربی‌های اشباع شده‌ای که می‌خورید، فعالیت‌تان، سن و ژنتیک بستگی دارد.

انجمن قلب آمریکا می‌گوید « اگر لاغرید ممکن است به وزن‌تان توجه نکنید و ممکن است میزان چربی اشباعی که می‌خورید را کنترل نکنید بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی فعالیت بدنی دارید». اما درعین حال توصیه می‌کنند که هر ۴ تا ۶ سال یک‌بار آنرا چک کنید.

بنابراین بدون توجه به این‌که وزن‌تان چقدر است،  از دکتر بخواهید کلسترول شما را چک کند.

تعداد ساعاتی که هر شب می‌خوابید

به نظر می‌رسد ۷ تا ۸ ساعت خواب عالی است.  کم خوابی باعث بهم ریختگی، بدخلقی و حتی تصادف رانندگی می‌شود.

در عین حال باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن و مساعد شدن در برابر سرماخوردگی می‌شود و هنگامی که کم خوابی به صورت مزمن درآید شرایط بدتر هم می‌شود.

طبق نظرپزشکان دانشگاه جان‌هاپکینز، کسانی که کم خوابی دارند در مقایسه با افرادی که به‌ اندازه کافی می‌خوابند، ۵۰% بیشتر در خطر ابتلا به اضافه وزن، ۴۸% بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی و ۳۳% بیشتر در خطر بیماری زوال عقل هستند. همچنین آنها ۳ برابر بیشتر در معرض دیابت نوع ۲ هستند!

بنابراین اگر کم می‌خوابید، سعی کنید تا سهمیه شبانه خود را بخوابید. دقت کنید که خواب بیشتر از ۷ تا ۸ ساعت لزوما بهتر نیست.

خواب بیش از حد « بیشتر از ۱۰ ساعت» ممکن است به‌علت مشکلات سلامتی مانند افسردگی باشد.

مطلب دیگر: گیاه‌‌‌‌‏خوار هستید؟ منابع آهن مناسب برای رژیم غذایی‌‌‌‌‏تان را می‌‌‌‌‏شناسید؟

تعداد دفعاتی که در هفته بیرون غذا می‌خورید

این یک راز نیست و همه می‌دانند که غذاهای رستوران‌ها خاص است و آنها بیشتر از غذای خانگی دارای کالری، چربی‌های اشباع شده و سدیم هستند.

همه این‌ها می‌تواند شاخص توده بدنی و محیط دور کمر، فشار خون و کلسترول‌تان را بالا ببرند.

البته بیرون غذا خوردن سرگرم کننده است اما به‌طور کلی، برنامه پیش فرض و بلند مدت شما باید خوردن غذاهای خانگی باشد.

آگاروال می‌گوید « اگر فرض کنیم که ۳ بار در روز غذا می‌خورید، من توصیه می‌کنم که بیشتر از ۵ وعده درهفته، بیرون غذا نخورید».

حرف آخر

بله، درست است که  باید حواس‌تان به وزن‌تان باشد. اما این تنها چیزی نیست که باعث سلامتی شما می‌شود. بنابراین، به جای تمرکز شدید به عددی که ترازو نشان می‌دهد، درعوض روی اعداد ذکر شدهِ فوق، تمرکز کنید.

شما احساس خوبی خواهید کرد چرا که متوجه می‌شوید قدم‌های خوبی برای سلامتی برداشته‌اید وحتی ممکن است وزن هم از دست بدهید!

مطالب دیگر:

سفارش قهوه در مک دونالد و دریافت ماده شوینده

چینی‌‏ها امیدوارند « پدربزرگ ترامپ قدرمند » به حزب کمونیست چین پایان دهد

نوزده سال آزار و شکنجه فالون گونگ؛ جنایات رژیم کمونیست چین هنوز ادامه دارد

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی