Search
Asset 2

۵ نکته برای داشتن خواب طبیعی

کم خوابی بی خوابی
(Vic/Flickr/CC BY 2.0)
کم خوابی بی خوابی
(Vic/Flickr/CC BY 2.0)

روش‌‌‏های مختلفی چون شمردن اعداد شاید ایده‌‌‏ی مناسبی برای به خواب رفتن است؛ اما این ایده قدیمی ممکن است به افراد کم خواب کمکی نکند.

برای درمان کم خوابی استفاده از درمان‌‌‏های پزشکی تجویز خوبی است، اما پیش از این‌‌‏که به آن متوسل شوید تعداد کمی از راه‌‌‏حل‌‌‏های زیر را برای داشتن خواب طبیعی امتحان کنید.

۱- اتاقتان را هنگام خواب کاملاً تاریک کنید. در اتاق خوابتان کامپیوتر و حتی ساعت رادیو که روشنایی کمی دارد را نگه ندارید. اگر می‌‌‏خواهید به خواب بروید، نیاز دارید که تولید ملاتونین را به حداکثر رسانده و به همین دلیل نیاز به تاریکی دارید. هنگامی که نمی‌‌‏توانید دست خود را در مقابل صورت خود ببینید، یعنی فضای خواب شما مهیا شده است.

۲- دیگر چرت (خواب بیشتر ۳۰ دقیقه) نزنید. اگر واقعاً می‌‌‏خواهید کیفیت خواب خوبی داشته باشید، نباید چرت بزنید. چرت زدن کیفیت هفت یا هشت ساعت خواب شما را در طول شب از بین می‌‌‏برد. چرت زدن در عین حال که خیلی خوب است اما اگر بیشتر از ۳۰ دقیقه باشد، تنظیم زمانی خواب شبتان را از بین می‎برد.

۳- هفت یا هشت ساعت بخوابید. اگر واقعاً می‌‌‏خواهید به طور طبیعی خواب خوبی داشته باشید باید همانطور که به رختخواب می‌‌‏روید، با خودتان افکار مثبتی داشته باشید و بگویید که تمام شب را خواهید خوابید. شک نکنید چون ممکن است تعجب کنید که چگونه ذهن قوی شما می‌‌‏تواند منجربه خوب خوابیدن شود.

۴- رختخواب خود را دوست داشته باشید. اگر آن را دوست ندارید، تغییرش دهید. شما ماه‌‌‏ها یا سال‌‌‏ها زمان خود را در خواب صرف می‌‌‏کنید. پس بنا به علایق خود تغییری در رختخوابتان ایجاد کنید.

۵- دمای اتاق را تنظیم کنید. این یکی از مهم‌‌‏ترین راه‌‌‏حل‌‌‏ها برای داشتن خواب طبیعی است. همه‌‌‏ی ما شب‌‌‏های خیلی گرم تابستان یا خیلی سرد صبح زمستان را تجربه کرده‌‌‏ایم. درجه حرارت اتاقتان را تنظیم کنید و از خوابتان لذت ببرید.

نکته: می‌‌‏توانید چند قطره اسانس اسطوخودوس را روی بالش و پشت گوش خود بریزید. اسطوخودوس اثر آرام بخش دارد و خواب خوبی را برایتان فراهم می‌‌‏کند.

اگر هنوز هم از کمبود خواب رنج می‌‌‏برید، می‌‌‏توانید داروهای گیاهی را امتحان کنید. برای قرن‌‌‏ها دارو‌‌‏های گیاهی در درمان کم‌‌‏خوابی استفاده شده‌‌‏اند.

اپک‌‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی