Search
Asset 2

بیش از ۵۰ درصد کالری مصرفی در آمریکا ازغذاهای فرآوری شده به‌‌‌‏دست می‌‌‌‏آید

(Iamthatiam/iStock)
(Iamthatiam/iStock)

به گزارش خبرگزاری سی بی اس در ماه مارچ، علی‌‌‌‏رغم شواهد مستحکمی که نشان می‌‌‌‏دهد مواد غذایی فاقد ارزش با شدت در حال کمک به افزایش اپیدمی چاقی‌‌‌‏ در جوامع هستند، ‌‌‌‏ده‌‌‌‏ها میلیون آمریکایی‌‌‌‏ هنوز این پیام را دریافت نکرده و همچنان بخش عمده‌‌‌‏ای از رژیم غذایی‌‌‌‏ خود را از غذاهای فوق پردازش شده می‌‌‌‏گیرند.

درواقع تحقیقات جدید یافته‌‌‌‏اند که تقریبا نیمی از کالری مصرفی در ایالات متحده آمریکا از چنین غذاهایی تأمین می‌‌‌‏شود که نه‌‌‌‏تنها سبب گسترش چاقی، بلکه بیماری‌‌‌‏های قلبی، دیابت و سایر بیماری‌‌‌‏های مرتبط با آن می‌‌‌‏شود.

آنها محتوی طعم‌‌‌‏دهنده‌‌‌‏ها، رنگ‌‌‌‏ها، مواد نگهدارنده، شیرین‌‌‌‏کننده و دیگر افزودنی‌‌‌‏های طبیعی و مصنوعی هستند

غذاهای فوق فرآوری شده آنهایی هستند که حاوی مقادیر بی‌‌‌‏شمار مواد اولیه صنعتی هستند که شما در حالت عادی که خودتان به‌‌‌‏صورت تازه طبخ می‌‌‌‏کنید از آنها استفاده نمی‌‌‌‏کنید.

به گونه‌‌‌‏ای طراحی شده‌‌‌‏اند که خوشایند ذائقه و باب طبع ما باشند

او همچنان اضافه کرد که غذاهای فوق پردازش شده، برخلاف مواد اولیه آشپزی که فرآوری شده‌‌‌‏اند مانند نمک، قند، روغن گیاهی و کره و برخلاف غذاهای فرآوری شده مانند پنیر، نان ساده، به سختی در رژیم غذایی که نوشیدنیها، خوراک‌‌‌‏ها وغذاها به صورت تازه تهیه می‌‌‌‏شوند و یا کمی فرآوری شده‌‌‌‏اند جای دارند. در عوض آنها تولید و به بازار عرضه می‌‌‌‏‌‌‌‏شوند تا جایگزین همان مواد غذایی، خوراک‌‌‌‏ها و نوشیدنی‌‌‌‏ها شوند.

مثال‌‌‌‏هایی ازغذاهای فوق پردازش شده ندول‌‌‌‏های فوری، سوپ‌‌‌‏ها و سایرغذاهای بسته‌‌‏بندی‌‌‌‏ شده نیمه‌‌‌‏آماده هستند. (Justin Sullivan/Getty Images)
مثال‌‌‌‏هایی ازغذاهای فوق پردازش شده ندول‌‌‌‏های فوری، سوپ‌‌‌‏ها و سایرغذاهای بسته‌‌‏بندی‌‌‌‏ شده نیمه‌‌‌‏آماده هستند. (Justin Sullivan/Getty Images)

نوشابه‌‌‌‏های شیرین، تنقلات بسته‌‌‌‏بندی شده‌‌‌‏ای که بیش از اندازه شیرین هستند، محصولاتی که از زائدات گوشت تهیه شده‌‌‌‏اند مانند ناگت مرغ و ماهی، رشته‌‌‌‏های فرنگی حاضری و فوری، سوپ‌‌‌‏ها و دیگر غذاهای نیمه آماده از جمله غذاهای فوق فرآوری شده هستند.

چیزی که شما واقعا دریافت می‌‌‌‏کنید مواد شیمیایی نظیر افزودنی‌‌‌‏ها، مواد نگهدارنده ، شیرین کننده‌‌‌‏ها، رنگ‌‌‌‏ و طعم دهنده‌‌‌‏ها ، چربی‌‌‌‏های ترانس‌‌‌‏ و مواد خاصی «مواد امولوسیون کننده» جهت فرآوری مواد اولیه هستند. دکتر هالی فیلیپس به‌‌‌‏تازگی در اخبار پزشکی سی بی اس صبح امروز، اضافه کرد که همه اینها مواد شیمیایی هستند که به غذاهای بی ارزش اضافه می‌‌‌‏شوند تا طعم آنها را مطبوع و واقعی کنند.

غذاهایی که به مقادیر زیاد فرآوری شده‌‌‌‏اند به علت غلظت بالای شکر، اسیدهای چرب ترانس و سدیم بسیار خطرناک بوده و منجر به بروز مشکلات متعدد در سلامت افراد مانند چاقی مرضی، دیابت، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی عروقی و کلسترول بالا خواهند شد. علاوه بر این غذاهای بیش از اندازه فرآوری شده خطر بروز سرطان‌‌‌‏های خاصی را افزایش می‌‌‌‏دهند. دکتر فیلیپس اضافه کرد که این مطالعه به ما این دیدگاه باورنکردنی را می‌‌‌‏دهد که چه مقدار از رژیم غذایی ما شامل این غذاهای فرآوری شده است. بنا به اظهار سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم‌‌‌‏های غذایی خانم «آلیسا رامزی»، این غذاها عموما حاوی فیبر و آنتی اکسیدان پایینی بوده و فاقد ویتامین‌‌‌‏های ضروری و مواد معدنی هستند. به‌‌‌‏طور خلاصه آنها مقادیر زیادی کالری دارند درحالی‌‌‌‏که از نظر ارزش غذایی بسیار پایین هستند.

نوشابه‌‌‌‏های شیرین، تنقلات بسته‌‌‌‏بندی شده‌‌‌‏ای که بیش از اندازه شیرین هستند، محصولاتی که از زائدات گوشت تهیه شده‌‌‌‏اند مانند ناگت مرغ و ماهی، رشته‌‌‌‏‎های فرنگی حاضری و فوری، سوپ‌‌‌‏ها و دیگر غذاهای نیمه آماده از جمله غذاهای بیش از اندازه فرآوری شده هستند. (Scott Olson/Getty Images)  
نوشابه‌‌‌‏های شیرین، تنقلات بسته‌‌‌‏بندی شده‌‌‌‏ای که بیش از اندازه شیرین هستند، محصولاتی که از زائدات گوشت تهیه شده‌‌‌‏اند مانند ناگت مرغ و ماهی، رشته‌‌‌‏‎های فرنگی حاضری و فوری، سوپ‌‌‌‏ها و دیگر غذاهای نیمه آماده از جمله غذاهای بیش از اندازه فرآوری شده هستند. (Scott Olson/Getty Images)

او به اخبار پزشکی سی بی اس گفت که غذاهای فوق پردازش شده به گونه‌‌‌‏ای طراحی شده‌‌‌‏اند که خوشایند ذائقه و باب طبع ما باشند و اغلب ولع ما را برای بیشتر خوردن زیاد می‌‌‌‏کنند.

شکر اعتیادآور است

برای مطالعه‌‌‌‏ای که در برزیل انجام و در مجله آن‌‌‌‏لاین پزشکی بی ام جی چاپ شد، مونتریو و تیم تحقیق همراهش اطلاعات رژیم غذایی بیش از نه هزار کودک، نوجوان و بزرگسال را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ « آزمون بررسی تغذیه و سلامت ملی » مورد بررسی و آزمایش قرار دادند. گروه تحقیق دریافت که بیش از شصت درصد از کل کالری مصرفی افراد ازغذاهای فرآوری شده تأمین شده و همچنین حدود نود درصد از کالری از مواد قندی اضافه شده حاصل شده بود. گروه نتیجه‌‌‌‏گیری کرد که کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده یک راه مؤثر برای پیشگیری از دریافت مواد قندی اضافه است. او اضافه کرد که برای دست‌‌‌‏یابی به این هدف، تغییر سیاست‌‌‌‏های عمومی از جمله محدودیت‌‌‌‏های بازاریابی و تغییر و تعدیل در سیاست‌‌‌‏های مالیاتی ضروری است تا از میزان جذابیت و فریبندگی این غذاها بکاهد.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی