Search
Asset 2

کاهش تلفات مالاریا در جهان

Persian-ET-logo.N

سازمان بهداشت جهانی،  (WHO)اعلام کرد که، مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا طی ۱۳ سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است.

این سازمان روز سه‌شنبه در گزارشی بیان کرد، شمار قربانیان این بیماری از سال ۲۰۰۰  تا ۲۰۱۳ به میزان ۴۷ درصد کاهش داشته است.

سازمان بهداشت جهانی پایین آمدن میزان تلفات ناشی از مالاریا را به عنوان دستاوردی عظیم توصیف کرد.

 آمار منتشر شده نشان می‌دهد، میزان مبتلایان به این بیماری در جهان  از ۱۷۳ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به ۱۲۸ میلیون نفر کاهش داشته است.

به گفته ی مارگارت چان مدیر کل سازمان بهداشت جهانی امکان ریشه کن شدن این بیماری وجود دارد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مالاریا  در شرق مدیترانه، ایران و عربستان  فقط به صورت کانونی دیده می‌شود، ولی در کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و یمن احتمال ابتلا به این بیماری زیاد است.

با این حال کشور افغانستان یکی از شش کشوری است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون ۷۵ درصد از میزان ابتلا به این بیماری کاسته است.

شایع‌ترین نوع مالاریا در ایران، افغانستان و پاکستان «ویواکس» نام دارد، ولی در شرق مدیترانه «فالکسی پارم»، خطرناک‌ترین نوع مالاریا محسوب می‌شود.

۹۰ درصد موارد مرگ ومیر در اثر بیماری مالاریا در آفریقا اتفاق می‌افتد و از این میزان ۷۸ درصد را کودکان زیر ۵ سال تشکیل می‌دهند، به طوریکه بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی از ۴.۳ میلیون نفر که طی ۱۳ سال گذشته جان خود را از دست دادند، ۳.۹ میلیون نفر کودکان زیر ۵ سال در جنوب صحرای آفریقا هستند.

دسترسی به داروهای ضد مالاریا و استفاده از پشه‌بند و حشره‌کش‌ در کاهش ابتلا به این بیماری نقش بسزایی داشته است.

به تازگی نیز محققان بیمارستان تحقیقاتی کودکان «سنت‌جود» در آمریکا نوعی داروی جدید را آزمایش کرده‌اند که از طریق این دارو سیستم ایمنی بدن، سلول‌های مبتلا به مالاریا را درمان می‌کند.

نتایج این تحقیقات که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است،  نشان می‌دهد که با استفاده از ترکیبی به نام (+)-SJ733 از فعالیت پروتئینی خاص در انگل مالاریا به نام ATP4  جلوگیری کرده و باعث کوچک‌تر شدن و تغییر شکل سلول‌های آلوده به انگل مالاریا می‌شود، که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن اقدام به نابودی این سلول‌ها کند.

اپک‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

 

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی