Search
Asset 2

مصرف شکر خانواده‌‌‏تان را به کمترین میزان برسانید

مصرف شکر
کودکان نیمی از قند مورد نیاز خود را در صبحانه خود مصرف می‌کنند. (Samira Bouaou/Epoch Times)
مصرف شکر
کودکان نیمی از قند مورد نیاز خود را در صبحانه خود مصرف می‌کنند. (Samira Bouaou/Epoch Times)

کسانی که توصیه‌های سلامتی را در رژیم غذایی خود دنبال می‌‌‏کنند، احتمالاً دریافته‌‌‏اند که اخیرا رعایت رژیم غذایی که بیشتر بر عدم استفاده از چربی تمرکز داشت به سمت عدم مصرف مواد قندی می‌‌‏رود که تاثیرات سوء بیشتری بر سلامت انسان دارد.

به طور خلاصه بیان کنیم،  بخش زیادی از اینکه همیشه گفته شده مصرف چربی باعث چاقی، بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌های خطرناک می‌شود، مربوط برخی تولید کنندگان مواد غذایی و همچنین دانش کم است.

از سوی دیگر، پیش از این ثابت شده که شکر و سایر مواد قندی بیشتر از چربی های سالم، باعث به خطر افتادن سلامت انسان و بروز چاقی می‌گردد.

البته قابل درک است که هر روز مطلب جدیدی می‌‌‏شنویم و احتمالا خیلی‌‌‏ها میزان اطمینانشان از اخبار سلامتی کم شده است؛ اما مطمئن باشید که مصرف زیاد شکر به سلامتی‌‌‏تان آسیب می‌‌‏رساند.

بیشتر بخوانید: هفت علامت واضح، حاصل از مصرف بیش از حد شکر

اخیرا مرکز سلامت عمومی انگلستان، طی گزارشی با اشاره به قند موجود در غلات و حبوبات، مواد غذایی صبحانه و نوشیدنی‌ها اعلام کرد که کودکان نیمی از قند مورد نیاز خود را در صبحانه خود مصرف می‌کنند.

پس باید چه کار کرد؟ همه ما می‌دانیم که فرزندانمان میزان زیادی قند و کربوهیدرات مصرف می‌کند. با توجه به این که امروزه همه برای انجام کارها عجله دارند، برای تهیه بسته‌هایی غذایی مناسب و فوری راه حل هایی ارائه می‌دهیم.

مصرف مواد غذایی فراآوری شده را به حداقل برسانید

سعی کنید از مواد غذایی سالم و کامل، در بسته‌های غذایی خود استفاده نمایید.

اسامی مختلف قندها را بشناسید

در زمان خرید مواد غذایی به غیر از کلمه شکر بر روی برچسب مواد غذایی، به نام‌های دیگر شکر که در مواد غذایی استفاده می‌شود دقت کنید. به میزان قند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکاروز و … دقت کنید.

مصرف پروتئین و سبزیجات را افزایش دهید

تخم مرغ، گوشت وسایر پروتئین‌ها و همچنین سبزیجات بهترین انتخاب‌ هستند. زمان تهیه غذا یا انتخاب غذا از منوی رستوران سعی کنید از پروتئین و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.

چاشنی‌ها را افزایش دهید

در صورت امکان به جای استفاده از قند اضافی از چاشنی هایی مانند ادویه‌جات، ترشی یا عصاره‌ها استفاده نمایید.

مواد غذایی خود را بصورت هفتگی تهیه کنید

کاهش مصرف غذاهای فراوری شده آماده، نیازمند زمان گذاشتن برای تهیه مواد غذایی است. برای حل این مشکل بهتر است یک روز کامل برای آشپزی و تهیه وعده‌های غذایی سالم وقت بگذارید و هر وقت که نیاز دارید می‌توانید به سرعت غذای خود را آماده و مصرف کنید.

برای تنقلات جایگزین پیدا کنید

به عنوان مثال مغز بادام جایگزین مناسبی برای انواع کِرَکِر و ویفر و بیسکوییت است.

خانه خود را عاری از مواد غذایی شیرین کنید

غذاها و مواد غذایی شیرین را از آشپزخانه خود خارج کنید. هیچ کس نمی‌تواند غذایی که وجود ندارد را بخورد.

به شکر به عنوان اعتیاد نگاه کنید

خاصیت اعتیاد آوری شکر به خوبی مستند شده است. زمانی که مصرف شکر را کاهش می‌دهید یا قطع می‌کنید، علائم ترک آن را تجربه می‌‌‏کنید. در این مدت خود را برای تحمل برخی ناراحتی‌های موقتی و یا مبارزه با هوس‌های جدی آماده کنید. اما مطمئن باشید که پس از ترک اعتیاد مصرف شکر دیگر نیازی به مصرف آن احساس نمی کنید.

بیشتر بخوانید: حداکثر مقدار مجاز مصرف شکر : « پنج تا ده درصد » رژیم غذایی روزانه

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی