معنی واقعی این اصطلاح یعنی «تظاهر به نواختن یو[۱] صرفاً برای فراهم کردن تعداد کافی نوازنده» که اغلب «خود را در فعالیتی جا زدن» ترجمه میشود.
این اصطلاح که برگرفتهاز کتاب «هان فِیزی[۲]» (韓非子) است، داستان مردی بهنام نانگو را روایت میکند. این کتاب در اواخر دوران ایالات متخاصم (۲۲۱ تا ۴۷۵ پیش از میلاد) نگاشته شدهاست.
در این داستان آمدهاست که پادشاه وقتِ ایالت چی، به ساز یو بسیار علاقه داشت. بهویژه از گوش سپردن به موسیقی باشکوه ارکستری بزرگ، متشکل از ۳۰۰ نوازنده لذت میبرد. ازآنجایی که شاه به این نوع موسیقی علاقهمند بود، هزینههای این نوازندگان نیز با سخاوتمندی تمام پرداخت میشد.
باوجودیکه نانگو از نواختن یو هیچ چیز نمیدانست، هنگامیکه از دستودلبازی شاه شنید، تصمیم گرفت تا یکی از اعضای ارکستر سلطنتی شود.
هر بار که ارکستر برای شاه مینواخت، نانگو بهسادگی با دیگر نوازندگان مینشست و تظاهر به نواختن میکرد اما از سازش هیچ صدایی بلند نمیشد؛ بااینوجود هیچکس از تقلب او بویی نمیبرد.
سالها بعد، زمانیکه پادشاه درگذشت و فرزندش بهجای او بر تخت نشست، شاه جدید نیز از گوش دادن به موسیقی زیبای یو لذت میبرد اما او تکنوازی را به ارکستری بزرگ ترجیح میداد؛ بنابراین اینطور تدارک دید که هر نوازنده به تنهایی برای او بنوازد.
هنگامیکه این خبر به گوش نانگو رسید، بسیار وحشت کرد و برای اینکه حقیقت آشکار نشود، فوراً وسایلش را جمع کرد و از کاخ گریخت.
بعدها اصطلاح «خود را در فعالیتی جا زدن» برای افرادی استفاده میشد که خود را درمیان کسانی پنهان میکنند که در زمینهای خاص، حرفهای هستند و در واقعیت از هرگونه شرایط لازمی بیبهرهاند. اصطلاح عامیانهتر آن «سیاهیلشگر» است.
امروزه این اصطلاح برای به تمسخر گرفتن افرادی که از توانایی و استعداد بهرهای نبردهاند، استفاده میشود. همچنین کاربرد آن برای خود شخص، بهمعنای تواضع و فروتنی است.
[۱] نوعی آلت موسیقی سنتی چین باستان، نوعی ساز بادی متشکل از چندین نی بامبو.
[۲] این کتاب شامل ۵۵ فصل با شرح تفصیلی فلسفهی سیاسی هان فی (حدود ۲۸۱-۲۳۳ پیش از میلاد) است. هان فی یکی از فیلسوفان اولیه مکتب قانونزدگی در چین بود. این کتاب بهخاطر حکایتهای فکاهی فراوانش، دربارهی چین باستان آن دوران بسیار ارزشمند است.
اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر میشود.